Kraj

Henkel wygrał sprawę przeciwko Unileverowi przed Radą Reklamy

Henkel Polska SA wygrał sprawę przeciwko firmie Unilever Polska SA przed arbitrażem Rady Reklamy. Henkel zarzucił Unileverowi prowadzenie reklamy porównawczej...

Henkel Polska SA wygrał sprawę przeciwko firmie Unilever Polska SA przed arbitrażem Rady Reklamy. Henkel zarzucił Unileverowi prowadzenie reklamy porównawczej wprowadzającej konsumentów w błąd. Przedmiotem sporu były reklamy kostki do toalet marki Domestos (jej budżet reklamowy obsługuje agencja Lowe GGK i dom mediowy Initiative Media Warszawa), w których znalazł się komunikat informujący o tym, że kostka jest dwa razy wydajniejsza niż żel. Henkel Polska SA, który jest producentem żelu do toalet marki Bref (jej budżet reklamowy obsługuje agencja TBWAWarszawa i dom mediowy Media Group), stwierdził, że informacja zawarta w reklamach Unilevera jest nieprecyzyjna. Jednocześnie rozpatrzono skargę wzajemną Unilevera na reklamy Henkla. Unilever zarzucił swojemu konkurentowi wprowadzenie konsumentów w błąd w reklamach żelu Bref zapewnieniem, że starcza on na 800 spłukań. Nie podał jednak informacji, że dotyczy to opakowań 200 ml, podczas gdy w sprzedaży znajduje się także opakowanie 100 ml. Arbitrzy Rady Reklamy, biorąc pod uwagę wyniki analiz efektywności obu środków, wielkość opakowań reklamowanych środków oraz ich poziom cenowy, uznali argumenty przedstawicieli Henkel Polska i zaapelowali o zaprzestanie emisji reklam Domestosa w dotychczasowej formule. Ich zdaniem reklama naruszyła reguły środowiskowej samoregulacji. Rozpatrując skargę wzajemną, nie dopatrzyli się naruszeń w działaniach reklamowych Henkla. Marcin Powiłański, brand manager Bref w Henkel Polska SA, odmówił skomentowania tej sprawy. Natomiast Izabela Sadowska, PR manager Unilever Polska, przedstawiła stanowisko koncernu. W swym oświadczeniu napisała: “W orzeczeniu stwierdzono jedynie, że informacja o tym, że kostka Domestos wystarcza na dwa razy dłużej niż żel Bref, powinna być podana z dodatkowym wyjaśnieniem, np., że taka sama masa kostki Domestos wystarcza na dwa razy dłużej niż dana masa żelu Bref. W opinii Unilevera takie dodatkowe wyjaśnienie jest zbyteczne, gdyż z zasady porównuje się takie same ilości produktów. Niezależnie od merytorycznej oceny zasadności werdyktu Unilever podejmie kroki w celu doprecyzowania informacji o dwa razy większej wydajności kostki Domestos. W związku z reklamą żelu Bref, w której Henkel zapewnia, iż wystarcza na 800 spłukań, bez podania informacji, że dotyczy to opakowań 200 ml, podczas gdy na rynku jest również opakowanie mniejsze (100 ml), Rada Reklamy stwierdziła, że reklama ta może być mniej precyzyjna od reklamy Unilevera (która ma charakter porównawczy). Zastosowanie dwóch różnych standardów w podobnej sytuacji budzi zdziwienie i w zakresie tej reklamy Unilever nie podjął decyzji o dalszych krokach. Taka decyzja zapadnie po otrzymaniu pisemnego uzasadnienia werdyktu”. (JP)