Kraj

Według I-Metrii spadło zainteresowanie ofertą bankowości w internecie

Według badań firmy badawczej I-Metria co czwarty internauta, który nie korzysta z bankowości internetowej, jest zainteresowany korzystaniem z usług bankowych...

Według badań firmy badawczej I-Metria co czwarty internauta, który nie korzysta z bankowości internetowej, jest zainteresowany korzystaniem z usług bankowych przez internet. Dla 89 proc. respondentów wygoda jest czynnikiem zachęcającym do skorzystania z bankowości internetowej. 68 proc. badanych nie widzi potrzeby korzystania z tego typu usług bankowych. Spadek dynamiki wzrostu jest prawdopodobnie związany z zagospodarowaniem tego sektora rynku usług finansowych. Ci, którzy deklarowali w ubiegłym roku zainteresowanie, korzystają już z bankowości przez internet. Firma badawcza I-Metria zrealizowała w maju 2003 r. drugą edycję badania detalicznej bankowości internetowej, której wyniki opracowano w postaci raportu “Internet Banking B2C – edycja 2003”. Dane wykorzystane w raporcie pochodzą z trzech źródeł: desk research, badania ilościowego oraz wywiadów eksperckich. Celem desk research było ustalenie strategii realizowanych przez banki inwestujące w rozwój internetowego kanału sprzedaży produktów i usług bankowych. Badanie ilościowe przeprowadzono metodą CATI na reprezentatywnej próbie 744 osób (n=744) korzystających z internetu, w wieku 18-60 lat, mieszkających w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców. 254 respondentów miało rachunki ROR z możliwością dostępu do rachunku przez internet, a 490 posiadało rachunki tradycyjne pozbawione tej możliwości. Wywiady eksperckie z przedstawicielami banków pozwoliły sformułować wnioski o charakterze jakościowym wykraczające poza zakres i możliwości analizy ilościowej. W porównaniu z ubiegłym rokiem nastąpił spadek zainteresowania bankowością internetową o 30 pkt proc. w grupie osób, które nie korzystają z tej formy usług. Tylko 26 proc. badanych jest zainteresowanych korzystaniem z usług bankowości internetowej, zaś 72 proc. – nie. Zdaniem analityków I-Metrii spadek zainteresowania bankowością internetową wśród internautów, którzy z niej nie korzystają, może świadczyć o malejących możliwościach dalszego wzrostu tego sektora rynku usług finansowych budowanych na strategii pozyskiwania klientów w oparciu o zachęty natury finansowej. Tylko 9 proc. internautów zainteresowanych założeniem konta z dostępem przez internet deklaruje czynnik finansowy jako zachętę do skorzystania z oferty usług bankowości internetowej. Spadek dynamiki wzrostu jest prawdopodobnie związany z zagospodarowaniem tego sektora rynku usług finansowych. Ci, którzy deklarowali w ubiegłym roku zainteresowanie, korzystają już z bankowości przez internet. Analitycy twierdzą, że banki oferujące bankowość internetową rozpoczynają budowę świadomości wartości usług bankowości internetowej wśród swoich klientów. “Nastąpiło udane odejście od wykreowanego w pierwszej fazie życia usług bankowości internetowej wizerunku banku internetowego jako banku oferującego wysokie oprocentowanie i bardzo niski poziom opłat i prowizji” – można przeczytać w raporcie. “Coraz mniej klientów kojarzy banki internetowe z wysokim oprocentowaniem i, co najważniejsze, coraz mniej klientów oczekuje tego” – podkreślają analitycy. Wśród osób, które deklarowały pozytywny stosunek do bankowości internetowej, 83 proc. twierdzi, że chciałoby mieć dostęp do rachunku przez internet w swoim obecnym banku. 57 proc. respondentów, którzy deklarowali zainteresowanie bankowością internetową, odpowiedziało twierdząco na pytanie, czy zamierzają założyć w ciągu najbliższego pół roku konto w banku z dostępem przez internet. Bankowość internetowa w coraz mniejszym stopniu kojarzona jest z wysokim oprocentowaniem. W ubiegłym roku 65 proc. klientów banków wirtualnych deklarowało, że głównym powodem korzystania z ich usług były korzyści natury finansowej. Obecnie takiego zdania jest tylko 10 proc. badanych. 70 proc. badanych internautów niekorzystających obecnie z tego typu usług twierdzi, że głównym motywem zainteresowania bankowością internetową stała się wygoda. Grupa 89 proc. klientów banków wirtualnych deklaruje wygodę jako najważniejszy czynnik zachęcający do skorzystania z tej formy usługi, następnie wymieniana jest szybkość dostępu do rachunku (49 proc.) oraz możliwość dokonywania operacji bez konieczności wizyty w banku (32 proc.). Większość internautów (68 proc.), odpowiadając na pytanie o przyczyny braku zainteresowania bankowością internetową, wymienia na pierwszym miejscu brak potrzeby korzystania z tego typu usług. 16 proc. badanych wskazuje obawy o bezpieczeństwo. “Zanikają powoli dwie przeszkody obiektywne i niezależne od banków – obawy o bezpieczeństwo i niedostatki infrastrukturalne. Bankom pozostaje pokonać ostatnią przeszkodę – nieuświadomienie potrzeby korzystania z tego typu usług” – twierdzą autorzy raportu.