Kraj

Pliva Kraków stawia na synergię działań marketingowych

Firma farmacuetyczna Pliva Kraków rozbudowuje strategię marketingową. Zdaniem Martina Oxleya, prezesa zarządu Plivy Kraków, polski rynek farmaceutyczny znajduje się w...

Firma farmacuetyczna Pliva Kraków rozbudowuje strategię marketingową. Zdaniem Martina Oxleya, prezesa zarządu Plivy Kraków, polski rynek farmaceutyczny znajduje się w fazie szybkich zmian. Do roku 2006 rynek ten będzie wart ok. 4 mld dol. Rozbudowa strategii marketingowej ma na celu dostosowanie się firmy do zmian na rynku. Wiąże się to też z poszerzeniem obszarów działalności Plivy Kraków. “Będziemy poszukiwać synergii działań marketingowych przygotowywanych dla naszych trzech działów: leków etycznych, leków generycznych i OTC. Wzorem jest tu rynek francuski, gdzie synergia między poszczególnymi grupami farmaceutyków jest bardzo silna” – powiedział Jerzy Ziemlicki, kierownik działu marketingu Pliva Kraków. Biznes OTC (leków bez recepty) będzie rozwijany w dwojaki sposób: poprzez kontynuację polityki umacnienia pozycji rynkowych krakowskich produktów (Aviomarin, Calcium C Krakowskie, Calperos, Flegamina, Hepatil, Monovitan C, Venotrex) oraz przez sukcesywne wdrażanie szeregu nowych środków spożywczych, które mogą być sprzedawane w supermarketach i sklepach. “Kierunek naszej nowej strategii ukazała już kampania leku Aviomarin. W najbliższym czasie chcemy wspierać najbardziej rozpoznawalne brandy naszej firmy. Przygotowujemy strategię rozwoju naszych marek OTC na innych rynkach. Marki krakowskie kreujemy jako marki korporacyjne” – powiedział Hubert Maruszak, kierownik produktu Pliva Kraków. Już niebawem Hepatil i Aviomarin będą promowane w Chorwacji. Nacisk położony też będzie na budowaniu dystrybucji produktów OTC na rynku pozaaptecznym. W 2004 r., a być może jeszcze w br., wprowadzone na rynek mają być nowe brandy OTC. Przebudowa strategii wiąże się też z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. “Unia wymusi uporządkowanie rynku produkcji leków. Mamy nadzieję, że dzięki temu szybko ze sprzedaży znikną leki toksyczne, których na rynkach zachodnich nie ma już kilkadziesiąt lat, a u nas przeżywają renesans. Stworzy to zupełnie inne otoczenie konkurencyjne i wymusi budowanie nowej polityki marketingowej” – uważa Maruszak. Prawdopodobnie do końca roku zapadnie decyzja, czy zmieniona zostanie nazwa firmy (pojawia się propozycja Pliva Polska zamiast Pliva Kraków). Finalizowana jest też przeprowadzka firmy z Krakowa do Warszawy (w Krakowie pozostanie centrum produkcyjne). W okresie styczeń-sierpień br. Pliva Kraków wydała na reklamę 7,07 mln zł. Najsilniej wspierane w tym okresie brandy OTC to: Flegamina (2,81 mln zł, tylko telewizja), Hepatil (2,50, tylko telewizja), Aviomarin (1,21 tys., radio i magazyny; wszystkie dane: Expert Monitor). (PM)