M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Gryfikacja - Graal marketingu?

Tomasz Wygnański | 16 września 2011, 06:00

Transformacja działań marketingowych w grę to jeden z najgorętszych trendów - pisze Sebastian Starzyński, prezes agencji badania rynku ABR Sesta, a także firmy Promo-plan.com, udostępniającej aplikację do zarządzania promocjami, autor bloga Gryfikacja.pl.

Marzeniem prawie każdego marketera jest stworzenie projektu, który przekona do zakupu każdego, kto się z nim zetknie. Co więcej, wszyscy klienci z przyjemnością poinformują o produkcie swoich znajomych, dzięki czemu informacja rozprzestrzeniać się będzie jak wirus.

Trudno w to uwierzyć, ale już dziś funkcjonują specjaliści, którzy wiedzą, jak zaangażować setki milionów ludzi na świecie w sposób opisany powyżej – to twórcy gier komputerowych.

Nie dziwi zatem to, że skoro w ciągu ostatnich lat gry stały się drugą po telewizji formą rozrywki, coraz więcej osób zaczęło się zastanawiać, na czym polega ten fenomen i czy można go wykorzystać w innych dziedzinach. Tak powstała gryfikacja (ang. gamification), czyli stosowanie mechaniki gier poza grami w celu zwiększenia zaangażowania użytkowników i zmiany ich zachowań.

W dużym skrócie gryfikacja to transformacja czegoś w grę. Stosuje się ją w marketingu, edukacji, ekologii, zdrowiu, finansach i wielu innych dziedzinach. Gryfikacja w przeciwieństwie do innych technik opartych na grach (np. gry rzeczywistości alternatywnej – AGR) jest długotrwała i dlatego umożliwia stosowanie wszystkich elementów mechaniki gier.

Najważniejsze z tych elementów to:

• zadania i wyzwania indywidualne lub grupowe,
• kolejne poziomy trudności – wraz ze wzrostem doświadczenia uczestników rośnie poziom trudności zadań,
• pasek postępu lub inna forma prezentacji, jak blisko osoba zaangażowana jest od przejścia na kolejny poziom,
• odznaki za ukończone zadania lub wyzwania,
• rywalizacja i współpraca,
• rankingi (osób i grup osób),
• punkty i wirtualne przedmioty,
• system nagradzania, wymiany, kolekcjonowania,
• system komunikacji pomiędzy uczestnikami – fora, maile, chaty (wspierające budowanie więzi społecznych  pomiędzy uczestnikami).

Największym projektem, w którym zastosowano gryfiakcję, jest Forsquare, dzięki któremu miliony osób na całym świecie grają w prostą grę, polegającą na check-inowaniu (odnotowywaniu swojej obecności) w tysiącach restauracji, klubów itp. W ten sposób walczą oni o status burmistrza danego miejsca, a przy okazji informują swoich znajomych, o tym gdzie spędzają wolny czas. W 2010 roku dokonano za jej pomocą ponad 380 mln check-inów.

Dla spragnionych większych wrażeń powstała platforma SCVNGR, która umożliwia tworzenia bardziej złożonych gier dla klientów. Tutaj firmy same określają, za co i ile dają punktów oraz kiedy i na co można je wymienić. SCVNGR umożliwia uruchomienie krótkich gier (typu ARG), z czego skorzystała np. Coca-Cola, ale przede wszystkim jest platformą do tworzenia programów lojalnościowych nowej generacji, która poza mechaniką gier wykorzystuje nowoczesne technologie i geomarketing.

Swój program lojalnościowy poddało gryfikacji angielskie centrum medyczne PruHealth. Klienci zbierają punkty za prowadzenia zdrowego trybu życia (uprawianie sportu, kupowanie zdrowej żywności w Sainsbury's, kupowanie sprzętu sportowego na eBay, wyjazdy do sanatoriów). Im więcej punktów klient uzbiera, tym wyższy ma status, a ten upoważnia go do odpowiedniej zniżki abonamentu po trzecim roku. Gdzie jest korzyść? Klienci myślą o firmie częściej niż tylko wtedy, gdy im coś dolega.

I ostatni przykład – Nike+, aplikacja do mierzenia postępów w bieganiu i rywalizacji ze znajomymi. Wyróżnia ją od poprzednich to, że nie trzeba być klientem Nike, aby w nią grać, choć posiadanie butów Nike z krokomierzem ułatwia zabawę. Zastosowano tu prostą zasadę z social games, gdzie większość graczy gra za darmo, a ich rola to zapraszanie innych do gry.

Wg raportu firmy Gartner w 2015 roku aż 70 proc. największych światowych korporacji będzie korzystać z gryfikacji na różnych polach. W Polsce nie doczekaliśmy się jeszcze zastosowania gryfikacji, ale to tylko kwestia czasu. Pierwsze projekty pojawią się z pewnością w 2012 roku.

Czytaj więcej na temat: , , , , , ,