Rynek reklamy radiowej po ośmiu miesiącach br. wart był 1,76 mld zł – wynika z danych cennikowych Kantar Media. Wzrósł w stosunku do analogicznego okresu roku ub. o 35,2 proc. Udział radia w rynku reklamowym w ogóle wzrósł w omawianym okresie z 9,38 proc. do 12,08 proc.
Z danych Grupy RMF opracowanych na podstawie Kantar Media wynika też, że radio było w okresie I-VIII br. najszybciej rosnącym reklamowo medium. Jego wpływy reklamowe rosły szybciej niż gazet (0,58 proc.), magazynów (12,14 proc.), outdooru (5,96 proc.) i internetu (16,08 proc.). Dynamika wzrostu reklamy radiowej była też wyższa niż telewizji i kina, które w tym czasie notowały spadki wpływów reklamowych. Przychody reklamowe telewizji spadły bowiem o 0,46 proc., a kina o 8,86 proc.
Z analizy Grupy RMF wynika również, że w omawianym okresie wzrósł w radiu udział sprzedaży bezpośredniej, a spadł udział sprzedaży agencyjnej. Wartość kampanii zlecanych bezpośrednio stanowiła w tym roku 53,02 proc., podczas gdy kampanii zlecanych agencyjnie – 46,98 proc. (w ub.r. było to odpowiednio 49,46 proc. i 50,54 proc.).
Z informacji, do których udało nam się dotrzeć, wynika, że wzrost sprzedaży bezpośredniej kosztem agencyjnej wynika z tego, że biura reklamy stacji radiowych – zmuszone kryzysem na rynku reklamowym – wzięły się ostro do pracy i zaczęły przeczesywać rynki lokalne i drenować je z nawet z minimalnych budżetów reklamowych. Ponadto w ostatnim czasie wzrosła liczba dużych radiowych kampanii reklamowych kupowanych przez marketerów bezpośrednio, czego przykładem od kilkunastu miesięcy jest Aflofarm. Ten największy radiowy reklamodawca zleca kampanie swoich produktów w stacjach Grupy RMF bezpośrednio, lokując na ich antenach 80 proc. całego radiowego budżetu.