Kraj

Polska liderem product placement w Europie

Wydatki na product placement w Polsce rosną lawinowo i obecnie są największe w Europie - 52 mln euro. Najnowsze dane publikują Robert Niczewski i Jakub Potrzebowski w książce "Product placement jako skuteczne narzędzie komunikacji marketingowej", która lada dzień trafi do księgarń.

Jak czytamy w książce, wartość światowych wydatków na product placement w telewizji, filmach, internecie, grach wideo, muzyce itd. rośnie w szybkim tempie – o 18,2 proc. rocznie (2009-2014). W 2015 roku product placement będzie stanowić 1 proc. całkowitych przychodów stacji telewizyjnych (we Francji stanowić to będzie 30 mln euro, w Niemczech 50 mln euro, w Wielkiej Brytanii 40 mln euro).

W Polsce rynek product placement wzrósł z ok. 30 mln euro w 2008 r. do 52 mln  w 2011 roku. Daje nam to w tym roku pierwsze miejsce w Europie. Według firmy badawczej PQ Media Polska jest nie tylko liderem w Europie, ale może awansować do pierwszej piątki na świecie w ciągu dwóch lat – piszą autorzy książki “Product placement jako skuteczne narzędzie komunikacji marketingowej” Robert Niczewski i Jakub Potrzebowski.

Polska stanowi ok. 60 proc. europejskiego rynku product placement. – W polskiej telewizji jest znacznie więcej product placement niż na przykład w

Polska liderem product placement w Europie
angielskiej, niemieckiej czy francuskiej, stanowiących czołówkę Europy – oceniają autorzy książki.

– Rynek wymusza wzrost zainteresowania reklamodawców strategią product placement, ponieważ tradycyjne bloki reklamowe są przepełnione, a poza tym wiarygodność spotów reklamowych jest z roku na rok coraz mniejsza – uzasadniają Robert Niczewski i Jakub Potrzebowski.

Pozycja product placement w Polsce do 2015 roku nie powinna być zagrożona. Według analityków brytyjskiej firmy badawczej Madigan Cluff całkowite wydatki na PP w ciągu najbliższych 4 lat wzrosną we Francji z obecnych 5 mln do 72 mln euro, w Wielkiej Brytanii z poziomu 3 mln do 45 mln euro, w Niemczech zaś z 5 mln do 49 mln euro. Do tego czasu (2015 r.) wartość polskiego rynku powinna osiągnąć poziom ponad 80 mln euro.