M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Rada Reklamy ma lepiej chronić konsumentów

Iwona Dudzik | 27 października 2011, 06:00

Reklamy będą lepiej kontrolowane pod kątem tego, czy nie łamią prawa lub kodeksu etyki. System Monitoringu Reklam zacznie działać w przyszłym roku - zapowiedziała Rada Reklamy.

O planach stałego monitorowania wszystkich reklam Rada Reklamy poinformowała wczoraj podczas konferencji prasowej poświęconej pięcioleciu działalności.

- Szereg reklam narusza normy prawne, choć nikt się na nie skarży - przyznaje Konrad Drozdowski, rzecznik Rady Reklamy.

Obecnie ta branżowa instytucja reaguje głównie na skargi nadsyłane przez konsumentów. Dotyczą one przeważnie obrazy uczuć religijnych, dyskryminacji ze względu na płeć oraz wprowadzania w błąd. Jeśli komisja Rady uzna, że faktycznie naruszają kodeks etyczny, nakazuje je zmienić bądź wycofać.

Zdaniem przedstawicieli Rady naruszeń jest więcej, choć sprawcom uchodzi to na sucho. Przykłady? Nie wolno reklamować środków odchudzających, przedstawiając efekt w postaci wyszczuplenia po kuracji. Jednak prawie wszystkie środki są reklamowane w ten sposób.

Często reklamowane są produkty w promocyjnej cenie, lecz reklama nie mówi o rzeczywistych kosztach (np. cena dotyczy tylko jednego elementu zestawu).

Rada Reklamy zapowiada zmiany. Monitoring reklam ma objąć wszystkie media: telewizję, internet, prasę i radio oraz pojawiające się w nich reklamy. Specjaliści będą je oglądać i sprawdzać, czy nie naruszają norm. - Zdobędziemy konkretne dane o tym, która branża ma problemy z przestrzeganiem dobrych praktyk - mówi Drozdowski.

Konsekwencją monitoringu będą propozycje nowych zapisów w kodeksie etyki.

Monitoring będzie prowadzony od kwietnia 2012 r. Pierwszych wniosków można się spodziewać dwa miesiące później.

Do tego roku Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy rozpatrzył 2641 nadesłanych skarg, z tego 1172 skargi uznał za słuszne.

Czytaj więcej na temat: ,