Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) uznał, że dwaj operatorzy kablowi – UPC Polska i Multimedia Polska – zbyt późno poinformowali swoich abonentów o zmianach w ofercie dostarczanych kanałów telewizyjnych.
Zgodnie z prawem operator, który zmienia swoją ofertę, musi powiadomić o tym abonentów co najmniej z wyprzedzeniem jednego okresu rozliczeniowego.
UOKiK ustalił, że UPC Polska oraz Multimedia Polska poinformowały konsumentów o likwidacji programów z naruszeniem tego terminu, a w przypadku UPC Polska konsumenci otrzymali informacje już po wprowadzeniu zmian.
Postępowania wobec UPC Polska i Multimedia Polska zostały wszczęte w grudniu 2010 r. Pierwsze – po skardze konsumenta, drugie – po zawiadomieniu od przedsiębiorcy.
UOKiK uznał, że operatorzy naruszyli zbiorowe interesy konsumentów, i nałożył na nich kary finansowe. Na UPC Polska – 379,6 tys. zł, a na Multimedia Polska – 208,3 tys. zł. Okolicznością łagodzącą przy ustalaniu wymiaru kary było to, że obie spółki zaprzestały stosowania kwestionowanej praktyki i współdziałały z Urzędem podczas prowadzonych postępowań. Decyzje nie są ostateczne, ponieważ Multimedia Polska odwołała się do sądu, a UPC jeszcze ma taką możliwość.
We wrześniu br. UOKiK zakwestionował praktyki spółki Vectra, która poinformowała abonentów o nowym regulaminie po jego wejściu w życie, za co Urząd ukarał operatora 486,3 tys. zł kary.