Kraj

Według Starlinka rynek notuje jeden z najsłabszych okresów reklamowych

Rynek reklamowy wzrósł po trzech kwartałach o 4,3 proc. Wydatki na reklamę w telewizji w III kwartale 2011 roku zmniejszyły się o 1 proc. - wynika z najnowszego raportu domu mediowego Starlink.

Po trzech kwartałach 2011 roku szacowana wartość rynku reklamowego wyniosła 5,344 mld zł. Oznacza to wzrost wydatków reklamowych o 4,3 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Jest to najniższa zanotowana dynamika w ostatnich latach z wyłączeniem kryzysowego 2009 roku.

W analizowanym okresie wzrosty odnotowały takie media, jak: internet, radio, reklama kinowa oraz telewizja. Internet po raz kolejny odnotował największy wzrost wydatków reklamowych (+22,1 proc.), głównie za sprawą wydatków na reklamę w wyszukiwarkach (wzrost o 28 proc.). Kolejnym medium pod względem dynamiki wydatków reklamowych jest radio, gdzie wzrost wyniósł 8,5 proc. Wydatki reklamowe w kinach wzrosły o 3,9 proc.

Wydatki w największym medium – telewizji – po trzech kwartałach 2011 roku zwiększyły się o 2,7 proc., w analogicznym okresie w roku 2010 wzrost wyniósł aż 9,2 proc. Po siedmiu kwartałach ciągłego wzrostu wpływów reklamowych w telewizji w III kwartale 2011 roku telewizja zanotowała spadek inwestycji o 1 proc. pomimo kampanii wyborczej. Jest to związane m.in. ze zmniejszeniem oglądalności TV w sierpniu i we wrześniu oraz z wyhamowaniem dynamiki w sektorze FMCG. Ważnym zjawiskiem jest też spadek inwestycji w sponsoring. Według twórców raportu powodem może być zmniejszenie atrakcyjności tej formy reklamy z uwagi na obostrzenia prawne. Stacje tematyczne powiększyły swój udział w rynku reklamy telewizyjnej – zanotowały wzrost z 16 proc. do 19 proc.

Podobnie jak w poprzednim roku spadki zanotowały: dzienniki, reklama zewnętrzna oraz magazyny, to efekt przenoszenia budżetów reklamowych do internetu i wzmacniania kampanii w radiu. Najwięcej straciły dzienniki, gdzie spadek wyniósł 6,7 proc. (jest to podobna dynamika do spadku z takiego samego okresu w 2010 roku). Wydatki na reklamę zewnętrzną spadły o 2,6 proc., a w magazynach tylko o 1,2 proc., są to dużo lepsze wyniki niż w roku ubiegłym.

Na obecne wyniki rynku reklamowego największy wpływ miały sektory: finanse, handel, produkty farmaceutyczne oraz odzież i dodatki, głównie za sprawą rosnącej konkurencji w wymienionych branżach, co przekłada się na zwiększenie wydatków tych sektorów. Natomiast znaczny wpływ na niższą od prognoz dynamikę wzrostu rynku reklamy niewątpliwie miały sektory z branży FMCG (łącznie -6,7 proc.). Przyczyną tego spadku jest nadal pogłębiająca się redukcja budżetów międzynarodowych koncernów, wynikająca z globalnej sytuacji makroekonomicznej.