Bank Gospodarki Żywnościowej (BGŻ) uruchamia nowy bank internetowy pod nazwą BGŻOptima. Ma to być pierwszy bank online wyspecjalizowany w oszczędzaniu i inwestowaniu. Na początek zaoferuje konta oszczędnościowe (oprocentowanie 4,4 proc.), lokaty z dzienną kapitalizacją odsetek (oprocentowane nominalnie na 6,48 proc., co odpowiada 8 proc. na tradycyjnej lokacie), 15 różnych funduszy inwestycyjnych (Aviva, Union Investment oraz BPH) i lokaty terminowe. W przyszłym roku wprowadzi rachunki maklerskie, poliso-lokaty i bankowość mobilną (pod koniec roku).
Jak wyjaśnia Wojciech Sass, wiceprezes BGŻ, nazwa tego banku ma uwiarygodniać markę nowego przedsięwzięcia, człon Optima zaś – symbolizować optymalne, elastyczne i bezpieczne rozwiązania bankowości internetowej.
Piotr Grzybczak (na zdj.), dyrektor zarządzający BGŻOptima odpowiedzialny za jego rozwój, przyznaje, że wykreowanie nowej marki i przekonanie klientów do oferty wymagać będzie sporych nakładów reklamowych. Dzisiaj startuje intensywna kampania launchowa (tylko dzisiaj wieczorem w kilkunastu stacjach przewidziano ok. 130 emisji spotów reklamowych), której pierwsza odsłona zaplanowana została na 4 miesiące. Przez pierwsze 3 tygodnie potrwa część stricte wizerunkowa, a następnie pojawią się już reklamy produktowe. Łącznie w tym i przyszłym roku bank zainwestuje w reklamy kilkanaście milionów złotych.
Plany BGŻ ma całkiem ambitne – w ciągu dwóch lat chce przyciągnąć 100 tys. klientów (większość mają stanowić klienci spoza dotychczasowej bazy banku) i zebrać od nich 2,5 mld zł oszczędności.
Przedstawiciele BGŻ nie ukrywają, że BGŻOptima ma być bankiem drugiego wyboru. – Klienci nie muszą przenosić swoich ROR-ów, mogą zmienić jedynie miejsce, gdzie lokują swoje oszczędności – wskazuje Wojciech Sass.
Na ten projekt bank przeznaczył w sumie kilkadziesiąt milionów złotych, a zwrotu z inwestycji spodziewa się w ciągu 4 lat.
Kampanię reklamową BGŻOptima przygotowały agencja reklamowa Tippingpoint oraz dom mediowy Initiative (Initiative obsługuje sieciowo holenderską grupę Rabobank, która jest większościowym akcjonariuszem BGŻ – ma 60 proc. jego akcji).
Przy przygotowaniu tego projektu BGŻ korzystał z doświadczenia Rabobanku, który prowadzi bankowość internetową RaboDirect w 5 krajach: Holandii, Irlandii, Belgii, Nowej Zelandii i Australii.
W Polsce ponad 17 mln właścicieli rachunków w bankach ma możliwość ich obsługi przez internet, korzysta z tego 9,15 mln osób.