Zagranica

IQ drwi ze stereotypu reklam alkoholu [WIDEO]

Organizacja społeczna walcząca z alkoholizmem posłużyła się typowym konceptem kreatywnym wykorzystywanym przez producentów alkoholu, aby przedstawić niebezpieczeństwa związane z jego nadużywaniem.

%7B%22width%22%3A418%2C%20%22height%22%3A250%2C%20%22allowfullscreen%22%3A%22true%22%2C%20%22allowscriptaccess%22%3A%22always%22%2C%20%22wmode%22%3A%22transparent%22%2C%20%22type%22%3A%22application%2Fx-shockwave-flash%22%2C%20%22src%22%3A%22http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fv%2FbR7nLertwFk%22%7D
Szwedzka organizacja IQ, zajmująca się walką z alkoholizmem, wykorzystała koncept klasycznej reklamy alkoholi a rebours. W filmie przedstawiono kilka dobrze sytuowanych osób, które w piątkowy wieczór udają się do lokalnego pubu, żeby miło spędzić czas. Spot sugeruje, że wspiera sprzedaż nieistniejącej marki Taman i wykorzystuje typowe copy dla tej kategorii produktowej, mówiąc o “dobieranych z ogromną dbałością składnikach” czy “najczystszej wodzie źródlanej”. Film niespodziewanie, po prezentacji pack shotu sugerującej jego koniec, ma drugą część, w której pokazuje mroczną stronę nadużywania alkoholu. Uśmiech znika z ust bohaterów, ich zachowania stają się agresywne, w pubie wybuchają awantury. Narrator reklamy informuje, że w Szwecji jedno na pięć dzieci cierpi z powodu alkoholizmu rodziców, osiem na dziesięć aktów wandalizmu w miejscach publicznych ma związek z alkoholem, a ponad 320 tys. Szwedów jest od alkoholu uzależnionych.

Za kreację spotu odpowiada agencja reklamowa Forsman & Bodenfors ze Sztokholmu.