Kraj

Kobiety oszczędzają na prezentach dla swoich partnerów

TNS na zlecenie portalu eBay spytał Polaków o ich świąteczne plany: ile prezentów kupią, za ile oraz kogo obdarują najdroższymi upominkami.

Jest wiele rzeczy, za które kochamy święta Bożego Narodzenia. W szczególności są to: możliwość
spędzenia czasu z rodziną (38 proc.), dni wolne od pracy (34 proc.), dawanie prezentów (31 proc.) oraz ich otrzymywanie (26 proc.), a także pyszne jedzenie (22 proc.).

Większość z nas kupi prezenty dla 3-5 najbliższych osób (41 proc.), choć jeśli brać pod uwagę wyłącznie deklaracje kobiet, najwięcej z nich zamierza obdarować 6-10 osób (40 proc.). Dzieci przeważnie pod choinką znajdą najdroższe prezenty. Polacy średnio na prezenty dla swoich pociech wydają 211 zł. Na drugim miejscu są tutaj partnerzy – średnio kupimy im prezenty za 143 zł. Panowie są tu bardziej hojni – kupią podarunki średnio za 162 zł, a w zamian dostaną od swoich partnerek prezenty za jedynie 125 zł.

Najczęściej planujemy zakup 6-10 (35 proc.) lub 3-5 prezentów (29 proc.). Niektórzy z nas (9 proc.) planują większe
zakupy – 11-20 prezentów, choć to scenariusz bardziej popularny wśród kobiet (12 proc.). Zamierzamy przeważnie zmieścić się w przedziale cenowym 200-400 zł (28 proc.), ale spora część z nas zamierza wydać poniżej 200 zł (23 proc.).

Lubimy robić zakupy na ostatnią chwilę. Według danych portalu eBay tak zwany busiest online shopping day (czyli dzień pomiędzy 15 listopada a 24 grudnia, kiedy kupowanych jest najwięcej przedmiotów) przypada w Polsce dopiero 14 grudnia. Jeśli chodzi o Europę, później od nas – 20 grudnia – ostatnie zakupy robią tylko Włosi. Niemcy, Brytyjczycy czy Hiszpanie są trochę bardziej zapobiegliwi – najwięcej kupują odpowiednio: 5, 7 i 8 grudnia.

Zanim zdecydujemy się wreszcie na zakup odpowiednich prezentów, przeważnie kręcimy się po sklepach w poszukiwaniu inspiracji (55 proc.) lub szukamy ich w internecie (44 proc.), natomiast 33 proc. z nas zwyczajnie pyta wprost o listę świątecznych życzeń. Dla niektórych poszukiwania świątecznych podarunków są bardzo poważną sprawą – 21 proc. z nas uważa je za stresujące. Główne powody to: zatłoczone sklepy (51 proc.), problem ze znalezieniem właściwych prezentów (47 proc.) oraz konieczność poniesienia wydatków (43 proc.). Jednak znacznie częściej niż stres odczuwamy podczas świątecznych zakupów radość (38 proc.).

Miejscami, w których najczęściej kupujemy przed świętami, są duże centra handlowe (82 proc.), sklepy internetowe (55 proc.) i mniejsze, lokalne sklepy (32 proc.). Coraz częściej zakupy świąteczne w internecie zmierzamy zrobić za pomocą smartfonów lub komórek (16 proc.).

Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej grupie 1068 osób w wieku 16-44 lat drogą elektroniczną
przez instytut TNS. Badanie miało miejsce w dniach 13-17.10.2011.