Kraj

Lavazza zwiększyła sprzedaż pod skrzydłami Mokate

Marka podwoiła udziały rynkowe.

W ciągu ostatnich dziesięciu miesięcy sprzedaż kawy Lavazza rosła średnio o 0,5 procent miesięcznie – podaje Grupa Mokate, która od stycznia br. zajmuje się dystrybucją tej marki kawy. W efekcie udział kaw Lavazza w polskim rynku kaw premium podwoił się.

Jak podaje marketer, w 9 na 10 badanych sklepów spożywczych można znaleźć przynajmniej jeden produkt ze spółek Mokate. To jeden z najwyższych wskaźników na rynku. Teraz Mokate chce uzyskać podobny wskaźnik na rynku HoReCa. Od kilku miesięcy Lavazza dostępna jest również w sieci sklepów Biedronka.

Mokate wskazuje, że rynek kaw premium rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Wysoka sprzedaż ciśnieniowych ekspresów do kawy znajduje swoje odbicie w popycie na kawę ziarnistą premium, ale zyskuje też kawa mielona z tej samej półki.

– Rynek oczywiście przeżywa różne zawirowania związane z nastrojami konsumenckimi, niemniej jednak w segmencie kaw, w którym pozycjonujemy Lavazzę, zauważamy lekki, lecz stabilny rozwój sprzedaży – podkreśla Sylwia Mokrysz z zarządu Mokate SA.

W ciągu ostatnich dwóch lat spożycie kawy w Polsce zwiększyło się o ponad 23 proc. Obecnie według Międzynarodowej Organizacji Kawy (ICO) wynosi 126 tys. ton, a to zapewnia nam szóste miejsce na Starym Kontynencie. Analitycy szacują, że obecnie wartość rynku kawy w Polsce wynosi ok. 3 mld zł. Natomiast udział kaw premium w sprzedaży kawy według różnych źródeł waha się od 10 do 15 proc.

Rynek gastronomiczny w Polsce czeka kolejny rok szybkiego rozwoju. Firma badawcza Euromonitor International, na którą powołują się pisma branżowe, podała nawet estymację, zgodnie z którą w przyszłym roku Polacy wydadzą w restauracjach, barach i kawiarniach łącznie ok. 7,4 mld euro, czyli ponad 30 mld zł. To o prawie 2 mld zł więcej niż w 2011 r. Zdaniem Euromonitora Polacy będą także coraz częściej odwiedzać kawiarnie. Za cztery lata wartość tego segmentu rynku ma wynieść 2,1 mld euro.

– To dla nas bardzo atrakcyjny rynek, wszyscy coraz częściej dajemy się namówić na małą czarna poza domem. Jeszcze nie tak dawno w lokalach dominowały kawy ze średniej i niższej półki. Teraz jednak to się zmienia. Wprowadzenie dobrych jakościowo kaw to również element budowania przewagi konkurencyjnej. Jestem przekonana, że to bardzo atrakcyjny segment rynku – podsumowuje Sylwia Mokrysz.

Od pierwszego stycznia tego roku obowiązuje umowa, na podstawie której Mokate zostało autoryzowanym dystrybutorem włoskiej Lavazzy. Rozmowy poprzedzające podpisanie kontraktu trwały blisko rok.

Grupa Mokate jest jednym z największych producentów kawy rozpuszczalnej i herbaty w Polsce, Czechach, na Słowacji oraz Węgrzech. W br. grupa chce przekroczyć poziom 600 mln zł przychodów. Od kilku lat ponad połowa przychodów (55 proc. w 2009 roku i 57 proc. w 2010 roku) generowana jest w eksporcie. Po zakończeniu realizowanego programu rozbudowy w ciągu najbliższych dwóch lat zdolności produkcyjne zakładów Mokate w Żorach i Ustroniu zwiększą się o około 25 proc.