Kraj

Netia z ZOG-iem na kolejny rok?

Firma telekomunikacyjna negocjuje z dotychczasową agencję mediową kontrakt na co najmniej kolejny rok.

Jak się dowiedzieliśmy, firma telekomunikacyjna Netia negocjuje z ZenithOptimedia Group (ZOG), czyli swoją dotychczasową agencją mediową, z którą współpracuje już od czterech lat, przedłużenie kontraktu bez przetargu. Według naszych informacji chodzi o umowę co najmniej na rok.

Przypomnijmy, że od 2008 r. do lutego 2010 r. Netia wspólnie z P4, operatorem sieci komórkowej Play (którego była kiedyś udziałowcem), korzystały z obsługi ZenithOptimedia. W ub.r. Play zdecydował o przeniesieniu swojego budżetu mediowego do MediaComu, natomiast Netia postanowiła pozostać z ZOG-iem.

Niedawno (transakcję ogłoszono 30 września, a sfinalizowano ją w połowie grudnia br.) Netia kupiła dwóch innych operatorów telekomunikacyjnych: Telefonię Dialog i Crowley Data Poland. Za tę pierwszą zapłaci 944 mln zł, a za Crowleya – 31,8 mln dol. Te przejęcia dla Netii oznaczają skokowy wzrost skali biznesu.

Telefonia Dialog w 2010 r. miała 528,8 mln zł przychodów i 80,2 mln zł zysku netto, a po trzech kwartałach 2011 r. odpowiednio: 397,4 mln zł przychodów i 31,58 mln zł zysku. Pod koniec ub.r. spółka prognozowała, że w mijającym roku osiągnie ok. 140 mln zł EBITDA.

Z kolei Crowley w ub.r. osiągnął 105,3 mln zł przychodów, na 2011 r. prognozował podobną sprzedaż (104 mln zł), 18 mln zł EBITDA i stratę netto.

Natomiast sama Netia w 2010 r. miała 1,59 mld zł przychodów, 263,9 mln zł zysku netto oraz 586,4 mln zł EBITDA, zaś po dziewięciu miesiącach 2011 r. było to odpowiednio: 1,19 mld zł przychodów, 14,5 mln zł zysku netto oraz 293,4 mln EBITDA.

Oznacza to, że konsolidując wyniki przejmowanych spółek, grupa Netii zwiększy skalę swoich operacji o jakieś 35-40 proc. tylko na poziomie przychodów. Oczywiście musi za to zapłacić – zakupy sfinansuje ze środków własnych i 650 mln zł kredytu na 5 lat. Niemniej jednak można zakładać, że wzrost skali biznesu przełoży się na jej budżet marketingowo-reklamowy. Zwłaszcza że dla operatora kluczowe jest skuteczne pakietowanie potrójnej usługi: telefonu, internetu i telewizji. To właśnie na projekcie telewizyjnym Netia skupiła się najmocniej w mijającym roku i temu też poświęca swoje ostatnie aktywności reklamowe.

Jak już informowaliśmy wcześniej, operator zdecydował się przedłużyć dotychczasową współpracę z agencją reklamową Brasil, prawdopodobnie na kolejne dwa lata.