Spółka Gemius SA specjalizująca się w badaniach internetu zamierza od przyszłego
miesiąca realizować znacznie rozbudowane – w stosunku do obecnych – badanie pod
nazwą GemiusAudience. Jego zaletą ma być dostarczanie jeszcze dokładniejszych
informacji pod kątem planowania i realizacji kampanii reklamowych online. Analizy
powstaną na bazie obecnego badania Prawdziwy Profil (informacje o oglądalności
witryn oraz profil społeczno-demograficzny odwiedzających). GemiusAudience
zostanie wzbogacony o nowy moduł badający m.in. współoglądalność witryn, który
pozwalać na optymalizację kampanii reklamowych (badane są witryny i serwisy
należące do wszystkich dużych sieci reklamowych oraz niezależnych wydawców).
Gemius realizuje również badania dla spółki Polskie Badania Internetu (PBI)
utworzonej przez największe portale – jest to badanie panelowe typu user centric.
Polega na pomiarze od strony użytkownika, który najpierw wypełnia ankietę, a
później jego zachowania mierzone są przez zainstalowane na jego komputerze
oprogramowanie netPanel. Autorzy badania twierdzą, że ponieważ udział w badaniu
jest dobrowolny, ankiety wyświetlają się losowo na komputerze (zgodnie z
algorytmem losowania) jednego z odwiedzających daną stronę. Próba badanych
stanowić ma miniaturę polskiej społeczności internautów. Dla prowadzących portale
i witryny oraz serwisy internetowe zachętą do udziału w badaniu ma być fakt, że
Gemius bezpłatnie dostarcza wyniki swoich badań brokerom, domom mediowym i
firmom zajmującym się planowaniem kampanii reklamowych, zaś dla reklamodawców
zaletą ma być podniesienie wiarygodności danych dotyczących sprzedaży
powierzchni reklamowej i prowadzenia kampanii internetowych. Według naszych
informacji Gemius i PBI prowadzą negocjacje w sprawie wzajemnego uzupełnienia
swoich badań. Rozważana jest także opcja powstania jednego wspólnego produktu
analitycznego. (MB)