Kraj

ZOG obniża prognozy dla polskiego rynku reklamy

Choć w grudniu ub.r. dom mediowy szacował tegoroczny wzrost wydatków na poziomie 3,8 proc., to obecnie zredukował swoje prognozy do poziomu 1,9 proc.

ZenithOptimedia szacuje, że w 2012 roku łączne wydatki na reklamę w Polsce wzrosną o około 1,9 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Estymowana wartość rynku reklamowego wyniesie 7,27 mld zł. Wcześniejsze prognozy z grudnia ub.r. przewidywały wzrost o 3,8 proc. Powodem redukcji obecnych szacunków są problemy finansowe niektórych państw europejskich, które mają wpływ na sytuację w Polsce.

Według prognoz domu mediowego wydatki na reklamę telewizyjną wzrosną o 1,1 proc. Tę zmianę telewizja będzie zawdzięczać głównie Euro 2012, choć estymacje nie przewidują znaczącego wpływu mistrzostw na wzrost nakładów reklamowych w Polsce. W ocenie twórców raportu Euro 2012 może wpłynąć na strukturę i sezonowość wydatków – wzmocnienie wydatków w telewizji oraz lokowanie większej niż zwykle części budżetów w outdoorze. Spodziewane jest także przesunięcie większej części budżetów na pierwszą połowę roku, przed mistrzostwami, które odbędą się w czerwcu, co w konsekwencji będzie oznaczało ograniczenie budżetów w drugiej połowie roku.

Estymowany wzrost wydatków reklamowych w internecie wyniesie 15 proc., a udział internetu w mediamiksie osiągnie poziom blisko 18 proc. ZOG przewiduje, że radio i kino zanotują wzrosty na poziomie 3,7 proc. i utrzymają swą stabilną pozycję w mediamiksie. Dzienniki i czasopisma będą notowały spadki przychodów z reklamy i obniżenie swoich udziałów w torcie reklamowym. Outdoor powinien zanotować odbicie w stosunku do kilku niekorzystnych poprzednich lat. Według szacunków wydatki na reklamę w OOH wzrosną w 2012 roku o 0,7 proc.,
osiągając po raz pierwszy od 2008 roku dodatnią dynamikę.