Kraj

Euro nie poprawiło wyniku rynku reklamy TV

Reklamodawcy nie zintensyfikowali w II kwartale 2012 r. wydatków na telewizję. Rynek skończy pierwsze półrocze na lekkim minusie - wynika z analiz Atmediów.

W  pierwszej połowie tego roku rynek telewizyjny zanotował lekki spadek przychodów reklamowych. Liderem tych spadków, według analiz Atmediów, pozostaje Telewizja Polska. W omawianym okresie cztery główne stacje odnotowały blisko 10-proc. spadek. Analiza liczby sprzedanych kontaktów z widownią z grupy 16-49 lat (zbliżona do wartości netto miara wartości rynku reklamowego) całego rynku TV od 1 stycznia do 26 czerwca br. pokazuje 1-proc. zniżkę, w samym II kwartale ta wartość spadła o 4,1 proc.

Największe spadki zanotowały anteny Telewizji Polskiej. TVP1 straciła od stycznia do 26 czerwca 24,4 proc. eq GRP w grupie 16-49 lat, a TVP2 – 19,2 proc. W tym czasie TVN miał 4-proc. spadek, a Polsat – 1-proc. zniżkę. Stacje tematyczne od stycznia do 26 czerwca zyskały 18 proc. liczby sprzedanych eq GRP, a w samym II kwartale – 17,2 proc. 

Według twórców raportu telewizja, jak pokazały poprzednie lata, zazwyczaj wykazuje dynamikę wyższą niż średnia dla całego rynku reklamowego, co oznacza, że inne media mogły w II kwartale odczuć spowolnienie znacznie bardziej dotkliwie.  

Z analiz danych za czerwiec wynika, że Euro 2012 przełożyło się na 7-proc. wzrost wpływów TVP1 w stosunku do czerwca ub.r. W tym samym okresie TVP2 straciło 25 proc., TVN – 23 proc., a Polsat – 10 proc. Mniejszy niż średnia za całe półrocze, bo 9-proc. wzrost odnotowały w tym czasie kanały tematyczne.

W miesiącu trwania Euro zyskały wśród reklamodawców programy typowo sportowe. Od 1 do 26 czerwca udział sportu był trzy razy wyższy niż w pierwszych pięciu miesiącach roku. Od stycznia do maja ta kategoria przyciągała w ujęciu wartościowym ok. 5 proc. reklam, w czerwcu jej udział podniósł się do 15 proc. Liderem kategorii przyciągających największe budżety reklamowe pozostały filmy i seriale, z 54-proc. udziałem w liczbie sprzedanych eq GRP w grupie 16-49 lat.