Kraj

Agora ze spadkiem przychodów

Spadek wpływów reklamowych grupy wyższy niż całego rynku.

Przychody Grupy Agora wyniosły w pierwszym półroczu br. 564,4 mln zł. Były niższe od tych w analogicznym okresie roku ub. o 8,2 proc. W tym sprzedaż reklam wyniosła 325,1 mln zł – czyli mniej o 7,7 proc. Oznacza to, że spadek zanotowany przez Agorę był wyższy niż całego rynku (wg szacunków grupy wydatki na całym rynku reklamy wyniosły około 3,8 mld zł, czyli o blisko 4 proc. mniej niż przed rokiem).

Agora zanotowała też spadek sprzedaży wydawnictw – o 19,3 proc. (do 81 mln zł), spadek sprzedaży biletów do kin o 15 proc. (do 59,1 mln zł). Wzrosła natomiast pozostała sprzedaż – o 6,6 proc. do 99,2 mln zł.

Koszty operacyjne netto grupy zmniejszyły się o 2,5 proc. do 564,3 mln zł. Spadek ten wynika z ograniczenia wydatków na reprezentację i reklamę (o 22,6 proc.) oraz z niższych niegotówkowych kosztów związanych z płatnościami w formie papierów wartościowych rozliczanych w instrumentach finansowych (o 79,5 proc).

Marża EBITDA operacyjna segmentu prasa codzienna (“Gazeta Wyborcza”, “Metro”, projekty specjalne, pion druku Agory SA i Agora Poligrafia Sp. z o.o.) wyniosła 19,7 proc.

Sprzedaż reklam w “Gazecie Wyborczej spadła o 18,2 proc. do 108,1 mln zł. Przychody pionu prasa bezpłatna ze sprzedaży reklam wyniosły 14,3 mln zł (spadek o 1,4 proc.), w tym wpływy z reklam wymiarowych były niższe o 1,3 proc. przy rynkowym spadku wydatków na ogłoszenia wymiarowe we wszystkich dziennikach o ponad 18 proc. 

Przychody segmentu czasopisma wyniosły 34,6 mln zł i były niższe od tych w roku ub. o 10,8 proc. Spadły również przychody segmentu kino (o 7,1 proc.) i wyniosły 88,1 mln zł. Było to głównie skutkiem niższej sprzedaży biletów w kinach Helios, która wyniosła 3,3 mln sztuk (spadek o 18 proc.). Na niższą frekwencję znaczący wpływ miały mistrzostwa Europy w piłce nożnej, które odbyły się w Polsce i na Ukrainie w czerwcu 2012 r. Przychody grupy AMS SA (rynek OOH) z reklam  zmniejszyły się o 10,5 proc. – do 75,1 mln zł.

Agora zanotowała wzrost przychodów w segmencie internet – o 4,3 proc. do poziomu 57,8 mln zł. Z tego wpływy z reklam internetowych wyniosły 44,9 mln zł (wzrost o 14 proc.). Również segment radio Agory zwiększył przychody o 11,6 proc. do 45,3 mln zł.

W związku z pogarszającą się sytuację makroekonomiczną i spadkami na rynku reklamy Agora weryfikuje swoje szacunki rynku reklamy w 2012 r. Spółka zakłada, że dynamika spadku wartości wydatków reklamowych w Polsce w tym roku będzie się kształtować w przedziale 2-5 proc. Reklamodawcy zwiększą wydatki na reklamę w internecie o 8-11 proc., a wydatki na reklamę kinową będą się kształtować w przedziale pomiędzy ewentualnym spadkiem o 1 proc. a wzrostem o 2 proc. Wartość budżetów reklamowych realizowanych na nośnikach reklamy zewnętrznej zmniejszy się o około 0-3 proc. Spadek wartości wydatków na reklamę w telewizji zmniejszy się o około 3-6 proc., a w radiu o około 1-4 proc. Wartość wydatków reklamowych w dziennikach może zmniejszyć się o około 17-20 proc., a w czasopismach o około 8-11 proc.

Agora zamierza w tym roku ograniczyć koszty operacyjne. Biorąc pod uwagę osłabienie rynku reklamowego oraz zmieniającą się dynamicznie sytuację na rynku mediów, spółka planuje elastyczne zarządzanie bazą kosztową związaną z wynagrodzeniami i świadczeniami na rzecz pracowników. Na wysokość tych kosztów może wpłynąć realizacja projektów rozwojowych w grupie, w tym otwarcia nowych obiektów kinowych, oraz koszty rezerwy na plany motywacyjne realizowane w grupie.
Grupa nie planuje zwiększenia intensywności działań marketingowych w tym roku.