Kraj

Nielsen chce badać TV na komputerach i tabletach

Za miesiąc mają ruszyć testy techniczne pomiaru widowni telewizji w komputerach i na tabletach; wciąż nierozwiązana pozostaje jednak kwestia finansowania.

Elżbieta Gorajewska, dyrektor zarządzająca firmy Nielsen Audience Measurement (NAM), podczas wczorajszej konferencji “Warsaw Media Summit” ujawniła, że w przyszłym miesiącu ruszą techniczne testy pomiaru oglądalności programów telewizyjnych już nie tylko w telewizorach, ale także w komputerach oraz na tabletach.

Obecnie NAM szacuje oglądalność stacji i programów oraz ich udział na podstawie danych zbieranych w badaniu telemetrycznym w 1,7 tys. gospodarstw domowych.

– Najpierw musimy przeprowadzić testy techniczne, a następnie przekonać się, czy osoby biorące udział w naszym badaniu zgodzą się byśmy mierzyli także co i kiedy oglądają w swoich komputerach i tabletach – mówi Gorajewska. Przyznaje też, że wciąż nierozstrzygniętą kwestią pozostaje sprawa sfinansowania takiej inwestycji (czy nadawcy będą zainteresowani wyłożeniem dodatkowych nakładów na poszerzone badanie).

Najważniejsi klienci NAM, czyli Telewizja Polska, Grupa Polsat, Grupa TVN, firma Atmedia, sprzedająca czas antenowy w kilkudziesięciu kanałach tematycznych, Discovery Networks oraz TV Puls, nie mogą się dogadać w sprawie sfinansowania poszerzenia obecnego panelu telemetrycznego NAM. Panel obejmujący obecnie 1,7 tys. gospodarstw domowych oznacza, że każde z nich “reprezentuje” ponad 8  tys. widzów.

– Nadawcy z wielkiej czwórki [czyli TVP1, TVP2, Polsatu i TVN – dop. red.] nie są zainteresowani poszerzeniem panelu i dokładniejszym pomiarem, bo na tym skorzystałyby zapewne o wiele bardziej stacje tematyczne, czyli ich konkurenci – komentuje Jakub Bierzyński, prezes Omnicom Media Group (domy mediowe Optimum Media OMD, Macroscope OMD, PHD i Easymedia). Jego zadaniem to podejście największych ogólnopolskich nadawców może się zmienić, gdy sytuacja na rynku (spadek oglądalności głównych anten na stacji tematycznych) sprawi, że ich własne kanały tematyczne nie będą już im służyły do budowania oglądalności, ale staną się istotnym w ich bilansie źródłem przychodów.

Elżbieta Gorajewska z NAM zapowiada, że rozmowy na temat poszerzenia obecnego panelu telemetrycznego będą kontynuowane.

Tymczasem firma Atmedia, której prezes Marcin Boroszko bez ogródek mówi, że panel NAM jest zbyt mały, a przez to nie dość reprezentatywny, jednak we współpracy z NAM oraz firmą UPC Polska, największym w kraju operatorem telewizji kablowej (ponad 1,3 mln abonentów telewizji), uruchomiła własny panel telemetryczny w domach 5 tys. klientów UPC. Dane z tych pomiarów będą jednak dostępne wyłącznie dla nadawców kanałów reprezentowanych przez Atmedia (ok. 60) i ich klientów reklamowych.