Kraj

BAT Polska uprzedza europejskie regulacje?

Producent wprowadza nowe Lucky Strike "bez dodatków"; konkurencja sugeruje, że to próba uprzedzenia obostrzeń planowanych przez Komisję Europejską.

Paczki nowych Lucky Strike jak z tektury
Firma tytoniowa British American Tobacco Polska wprowadza na rynek nowy wariant papierosów Lucky Strike. To główna marka firmy w wyższym segmencie cenowym (11 zł za paczkę 20 sztuk), która pod koniec ub.r. zastąpiła też markę Golden American. Nowe Lucky Strike poza opakowaniem przypominającym tekturowe mają na paczce adnotację “additive free tobacco” (tytoń bez dodatków).

Od przedstawicieli BAT Polska uzyskaliśmy informacje, że powszechnie stosowaną praktyką przy produkcji papierosów jest stosowanie dodatków smakowych i aromatów (substancje nawilżające mają na celu utrzymanie optymalnego nawilżenia tytoniu podczas produkcji, aromaty, np. ziemiste, wpływają na zapach dymu, zaś dodatki smakowe, takie jak np. chleb świętojański, nadają papierosom smak charakterystyczny dla danej marki). Natomiast w przypadku nowych Lucky Strike, jak twierdzi producent, tytoń nie zawiera żadnych dodatków.

Przedstawiciele konkurencyjnych firm sugerują, że być może BAT w ten sposób chce wyprzedzić regulacje prawne. Komisja Europejska pracuje nad dyrektywą, która miałaby m.in. zakazać dodawania do papierosów dodatków aromatycznych i smakowych (w tym także mentolu, a papierosy mentolowe stanowią na naszym rynku ok. jednej piątej wszystkich sprzedawanych). Wśród propozycji KE jest też wprowadzenie jednolitych opakowań dla wszystkich marek.   

Niestety, firma BAT Polska odmówiła nam informacji marketingowych nt. swojej marki, argumentując to obawą o złamanie przepisów zabraniających informowania o markach papierosów poza prasą handlową, pomimo iż wcześniej producent przesyłał nam tego typu informacje.

Dział prawny BAT Polska wyjaśnia, że latem br. nastąpiły pewne wydarzenia, które wpłynęły na zmianę interpretacji przepisów i zaostrzenie polityki informacyjnej firmy.

fot.: Gazeta Wyborcza Trójmiasto.
Być może chodzi o sytuację, która miała miejsce podczas tegorocznego festiwalu Heineken Open’er (4-7 lipca, Lotnisko Gdynia-Kosakowo). Stałą atrakcją jest tam ogromny diabelski młyn. BAT Polska ustawił stoisko promujące markę Lucky Strike, a za zakup trzech paczek papierosów otrzymywało się bilet na przejażdżkę.
Polskie Towarzystwo Programów Zdrowotnych w Gdańsku uznało, że jest to złamanie ustawowego zakazu publicznej promocji papierosów i wezwało policję, która zdarzenie udokumentowała. Ostatecznie policja skierowała sprawę do umorzenia jednak PTPZ odwołało się do prokuratury. Sprawa jest w toku. W ciągu czterech dni trwania Open’era przewinęło się ok. 70 tys. osób. Jak mówi Łukasz Balwicki z PTPZ nie był to bynajmniej jedyny przypadek aktywności marketingowej BAT Polska w miejscach publicznych, podobne incydenty odnotowano w krakowskiej Strefie Kibica podczas Euro 2012 i podczas tegorocznego Jarmarku Dominikańskiego w Gdańsku. Dodaje też, że podobne stanowisko promocyjne BAT miał już podczas ubiegłorocznego Open’era, tyle że wtedy nikt nie zareagował.