Kraj

Według TVN rynek reklamy TV w III kw. zmalał o 7 proc.

Po 9 miesiącach przychody głównej anteny TVN spadły o 12 proc., sytuację ratują tematyki i platforma N.

Grupa TVN opublikowała swoje wyniki po III kwartale br. W ciągu dziewięciu miesięcy tego roku przychody całej grupy wyniosły 1,89 mld zł, o 1 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r.

Słaba koniunktura na rynku reklamowym odbija się na przychodach TVN z nadawania i produkcji telewizyjnej. Po trzech kwartałach br. przychody reklamowe głównego kanału TVN spadły o 12 proc. (do 700 mld zł). O 4 proc. (do 75 mln zł) wzrosły natomiast przychody ze sponsoringu. Lepiej radzą sobie kanały tematyczne TVN-u: po dziewięciu miesiącach br. ich przychody reklamowe wzrosły o 24 proc. (do 113 mln zł), a opłaty subskrypcyjne o 17 proc. (do 61 mln zł). Informacyjny kanał TVN24 zanotował jednak spadek przychodów reklamowych o 6 proc. (do 62 proc.). W grudniu nadawca uruchomi emisję TVN24 w jakości HD.

Piotr Walter, wiceprezes Grupy TVN odpowiedzialny za segment telewizyjny, przyznaje, że nadawca cierpi z powodu kryzysu na rynku reklamy. Według szacunków TVN w III kw. rynek reklamy skurczył się w porównaniu z ub.r. o 7 proc., natomiast łączne przychody reklamowe wszystkich kanałów TVN-u spadły o 7,6 proc.

– Znając wyniki sprzedaży za październik i listopad oraz przewidywania na grudzień, szacujemy, że w IV kwartale rynek reklamy TV skurczy się kolejne 8 proc., a więc w ujęciu całorocznym dynamika rynku wyniesie -7,5 proc. – mówi Walter. Swoje przychody reklamowe na bieżący kwartał Grupa TVN prognozuje na -8,9 proc., w ujęciu całorocznym zaś na -8,2 proc.

Markus Tellenbach, prezes Grupy TVN, podkreśla, że firma zareagowała na efekty osłabienia rynku reklamowego, wprowadzając program redukcji kosztów, dzięki któremu tylko w minionym kwartale spółka zaoszczędziła 28 mln zł (głównie dzięki zwolnieniom pracowników i oszczędnościom na produkcji telewizyjnej). Według prezesa Waltera oszczędności w programmingu w IV kwartale będą nawet jeszcze wyższe niż te osiągnięte łącznie (programming i redukcje w zespole) w minionym.

Bilans Grupy TVN poprawiają wyniki satelitarnej platformy N, która od początku roku zwiększyła bazę abonentów o 62 tys. (do 991 tys.), jednak liczba użytkowników oferty prepaid (telewizja na kartę) spadła w tym roku o 51 tys. (do 294 tys.). Platforma N przyniosła od początku roku Grupie TVN 638 mln zł przychodów, o 18 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r.
Do końca br. ma zostać sfinalizowana transakcja połączenia platformy N z konkurencyjną platformą satelitarną Cyfra+ (Canal+ Cyfrowy). Docelowo 51 proc. w tym joint venture będzie należało do Canal+, 32 proc. do TVN, a pozostałe 17 proc. ma być w rękach właściciela UPC Polska, największego w Polsce operatora kablowego, który obecnie ma 25 proc. udziałów w Canal+ Cyfrowym. Po sfinalizowaniu tej transakcji TVN powinna zaksięgować ok. 700 mln zł niegotówkowego zysku.

Przedwczoraj TVN sfinalizował natomiast natomiast transakcję sprzedaży 75 proc. udziałów grupy Onet firmie Ringer Axel Springer za 956 mln zł. 25 proc. Onetu pozostanie w rękach TVN-u. Te pieniądze podobnie jak wpływy z transakcji z Canal+ Grupa TVN przeznaczy na redukcję swojego zadłużenia, które na koniec września br. wynosiło blisko 2,7 mld zł.

Przychody grupy Onet w minionym kwartale jednak lekko rozczarowały: chociaż sam portal Onet.pl utrzymał poziom przychodów reklamowych (46 mln zł), to jednak cała grupa straciła 10 proc. przychodów (do 58 mln zł). Robert Bednarski, szef Onetu, uzasadnia to słabymi wynikami lokalizatora Zumi.pl, którego przychody zmalały w minionym kwartale o 2 mln zł (z 7 do 5 mln zł).

Piotr Walter twierdzi, że TVN nie planuje uruchamiania kolejnego kanału tematycznego, chce natomiast rozwijać swoją działalność brokerską na rynku telewizyjnym – Premium TV. Przypomnijmy, że obsługuje ona TV Puls, TV Plus 2 oraz grupę 4Fun Media, a od nowego roku także kanały z grupy Viacom (dotychczasowy klient Atmedia). Swoją brokerkę rozwija również grupa Polsat – spółka Polsat Media od stycznia przejmie obsługę reklamową kanałów BBC (także dotychczasowy klient Atmedia).