Kraj

Cyfrowy Polsat notuje dobre wyniki

Telewizja Polsat spodziewa się, że w IV kwartale rynek reklamy telewizyjnej zmaleje o 8 proc., a całym br. o 6-7 proc.

W III kwartale br. Cyfrowy Polsat, operator największej w kraju platformy telewizji satelitarnej, uzyskał 451 mln zł przychodów od swoich abonentów, o 9 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Na koniec września miał 3,55 mln abonentów, w ciągu roku ich liczba powiększyła się o 52 tys. Po dziewięciu miesiącach przychody abonamentowe platformy satelitarnej CP wzrosły o 9,2 proc. do 1,287 mld zł.

Z kolei Telewizja Polsat, której Cyfrowy Polsat jest właścicielem, w minionym kwartale uzyskała przychody z reklam i sponsoringu o 5,4 proc. niższe niż w analogicznym kwartale ub.r. (161 mln zł). Maciej Stec, członek zarządu Telewizji Polsat, zwraca uwagę, że był to jednak spadek niższy niż rynkowy (według Starlinka rynek reklamy telewizyjnej spadł w III kw. o 6,2 proc.). Był to kwartał, gdy kończyły się finały Euro 2012 i trwały igrzyska olimpijskie w Londynie, a obie te imprezy sprawiły, że główne stacje komercyjne (Polsat i TVN) straciły widownię na rzecz TVP, która je transmitowała.

– Szacujemy, że w czwartym kwartale rynek reklamy telewizyjnej skurczy się o 8 proc., a więc w ujęciu całorocznym zobaczymy spadek rzędu 6-7 proc. Nasze wyniki w ujęciu całorocznym będą lepsze niż rynkowe – prognozuje Stec.

Spadki przychodów z reklam Telewizja Polsat zrekompensowała sobie wyższymi o 8 proc. (do 24 mln zł) przychodami od operatorów kablowych i innych satelitarnych za dystrybucję swoich kanałów na ich platformach.

W sumie po dziewięciu miesiącach przychody reklamowo-sponsoringowe Polsatu spadły o 2,6 proc., podczas gdy cały rynek (według szacunków Starlinka) zmalał o 5,5 proc., dzięki czemu jego udziały w rynku reklamowym wzrosły z 22,4 do 23,1 proc.

Przychody całej grupy Cyfrowego Polsatu w minionym kwartale wyniosły 645 mln zł (wzrost o 5 proc.), EBITDA zaś wyniosła 258 mln zł (wzrost o 31 proc.). Po dziewięciu miesiącach przychody grupy były wyższe o 9,2 proc. (1,29 mld zł), a EBITDA o 46 proc. (785 mln zł).

W minionym kwartale Telewizja Polsat podpisała z firmą Sportfive umowę ws. praw do transmisji meczów piłkarskiej reprezentacji narodowej w Polsacie Sport, umowę ws. dystrybucji kanałów tematycznych w sieci kablowej Vectra oraz umowę o obsłudze brokerskiej (reklamowej) kanałów BBC Worldwide przez firmę Polsat Media (wcześniej był to klient firmy Atmedia).