Kraj

Grupa Żywiec sprzedała w ub.r. więcej piwa, ale zyski spadły

W tym roku firma spodziewa się "nieznacznego" wzrostu rynku piwa, ale także wyższych kosztów produkcji. Przychody mają wzrosnąć głównie przez wzrost cen i wolumenu sprzedaży.

Żywiec w nowej odsłonie
Grupa Żywiec, drugi w kraju producent piwa m.in. marek Żywiec, Tatra, Warka, Królewskie, Desperados, Leżajsk i Special, sprzedała w ub.r. 11,6 mln hektolitrów złotego trunku, o ok. 3,5 proc. więcej niż w 2011 r. (11,2 mln hl).

Przychody firmy zmalały jednak o 1,1 proc. (do 3566 mln zł). Zysk operacyjny zmalał o 0,95 proc. (do 371 mln zł),  zysk netto zaś o 2,5 proc. (z 318 do 310 mln zł).

Według szacunków Kompanii Piwowarskiej, największego w kraju producenta piwa (m.in. marki Tyskie, Lech oraz Żubr), w ub.r. Polacy kupili 37,8 mln hektolitrów piwa, o 5 proc. więcej niż w 2011 r. (36 mln hl), wydając na nie 21,4 mld zł. Miniony rok cechował się jednak dużą zmiennością, o ile w pierwszej połowie urósł wolumenowo o ok. 8 proc., to druga połowa przyniosła spadek sprzedaży o ok. 2 proc.

Grupa Żywiec w ub.r. wprowadziła na rynek dwie ważne nowości: Warkę Radler oraz Desperados Red.

W komentarzu do wyników zarząd Grupy Żywiec przewiduje, że w 2013 r. rynek wzrośnie ”nieznacznie”. Wzrosną jednak także koszty produkcji, co wymusi na producentach podwyżki cen. Wyższe ceny i zwiększony wolumen sprzedaży wygenerują wzrost przychodów.

Mimo że w ub.r. Grupa Żywiec intensywnie komunikowała reklamowo pięć swoich marek (w pierwszej połowie roku głównie Warkę, w związku z Euro 2012, następnie nowego Desperadosa, Heinekena, odświeżonego Paulanera, a od listopada mocno Żywca), to swój budżet marketingowy trzymała pod kontrolą. Jak wynika ze sprawozdania za ub.r., koszty marketingu i tzw. usług sprzedaży pochłonęły 418,3 mln zł, ale okazały się o 8,8 proc. niższe niż w 2011 r.  

W tym miesiącu Grupa Żywiec odświeżyła opakowania swojej sztandarowej marki Żywiec. Pisaliśmy o tym w MMP24 31.01.