Kraj

Polsat kupi TV4 i TV6?

Prezes Cyfrowego Polsatu przyznaje, że transakcja byłaby "uzasadniona biznesowo".

Czy Cyfrowy Polsat, właściciel Telewizji Polsat, kupi od swojego głównego udziałowca Zygmunta Solorza-Żaka kanały telewizyjne TV4 i TV6? Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu, nie wyklucza tego, a wręcz przyznaje, że “taka transakcja niewątpliwie miałaby duży sens biznesowy”. Prezes Libicki zna tę firmę, przez 10 lat (do 2011 r.) był bowiem w radzie nadzorczej spółki Polskie Media, która jest nadawcą TV4 i TV6.
Polskie Media powstały w połowie lat 90. jako joint venture Solorza-Żaka i TVN. Wiosną ub.r. spółka Karswell Ltd., należąca do Solorza, przejęła nad nimi pełną kontrolę. TV4 była nadawany jako naziemny kanał telewizyjny (otwarty). Z kolei TV6 został uruchomiony jak naziemny kanał cyfrowy w maju 2011 r. Sprzedażą czasu antenowego w TV4 i TV6 zajmuje się biuro reklamy telewizji Polsat, czyli Polsat Media.

Nie byłby to z resztą pierwszy przypadek, gdy Cyfrowy Polsat kupuje aktywa od Solorza. W kwietniu 2011 r. za 3,75 mld zł ówczesna platforma satelitarna kupiła 100 proc. akcji Telewizji Polsat.

Polskie Media w 2011 r. przy przychodach 71 mln zł (o 4,5 proc. wyższych niż w 2010 r.) miały 1,8 mln zł straty (wobec 3,3 mln zł zysku rok wcześniej).
TV4 i TV6 zwiększają widownię m.in. dzięki obecności na tzw. drugim multipleksie cyfrowej telewizji naziemnej (MUX2). Według NAM udział w rynku widowni (SHR) w tzw. grupie komercyjnej (16-49 lat) TV4 wzrósł z 2,70 do 3,08 proc. (styczeń 2012 – styczeń 2013 r.), TV6 zaś z 0,14 do 0,41 proc.

Telewizja Polsat stara się o dwa wolne miejsca (na kanał filmowy i dziecięcy) w pierwszym multipleksie cyfrowym (MUX1).

Naziemny kanał cyfrowy ATM Rozrywka ma też firma producencka ATM Grupa, która była powiązana personalnie z Polskimi Mediami (m.in. poprzez Tomasza Kurzewskiego, obecnego przewodniczącego rady nadzorczej, zasiadał także w radzie Polskich Mediów). ATM Rozrywka w styczniu br. miała udział w widowni (SHR) na poziomie 0,7 proc.

(wsp. JD)