Kraj

Testardo Red Cell krytykuje procedury przetargowe firmy Avans

Agencja reklamowa Testardo Red Cell uważa, że przetarg na obsługę budżetu reklamowego firmy Avans został przeprowadzony niezgodnie ze standardami przyjętymi...

Agencja reklamowa Testardo Red Cell uważa, że przetarg na obsługę budżetu reklamowego firmy Avans został przeprowadzony niezgodnie ze standardami przyjętymi przez rynek. Firma Avans Polska Sp. z o.o., do której należą sieci sklepów ze sprzętem RTV i AGD marki Avans i Mega Avans, zaprosiła agencję do przetargu pod koniec kwietnia br. Za organizację tego przetargu (nazywanego potem przeglądem ofert) odpowiedzialna była Marta Majda-Miller, wówczas kierownik działu marketingu Avans. “Pomimo że przetarg był w toku, nie było żadnego briefu – powiedział Michał Leszczyński, client service director w Testardo Red Cell. – Pokazano nam “galerię odrzuconych”, czyli prace przygotowane przez inne agencje, i poproszono o nasze pomysły”. Agencja wspólnie z Majdą-Miller opracowała brief, przez nią pisemnie zaakceptowany, który potem przekazano kreacji. “Chodziło w nim o opracowanie strategii komunikacji i opracowanie kanałów dotarcia do klientów Avans i Mega Avans” – powiedział Leszczyński. Po wykonaniu przez agencję znacznej części prac strategicznych na kolejnym spotkaniu okazało się jednak, że poprzednie ustalenia już nie obowiązują, a agencji o tym nie poinformowano. “Powiedziano nam, że żadna strategia nikogo nie interesuje, a ostatecznie o wszystkim decyduje prezes, który będzie chciał obejrzeć gotowe “obrazki” kreacji – nie musi wiedzieć, z czego wynikają takie, a nie inne rozwiązania” – mówi Leszczyński. Potem wynikła sprawa planowania i zakupu mediów. “Najczęściej współpracujemy z naszymi partnerami z Zenith Media – powiedział Leszczyński – więc po przyzwoleniu Majdy-Miller poprosiliśmy ich o przygotowanie strategii mediowej”. Nie podano jednak wysokości budżetu, nawet w przybliżeniu, dlatego w Zenith Media opierano się głównie na analizie działań konkurencji (m.in. Media Markt i Euro RTV AGD). Ostatecznie przedstawiciele marketingu Avans zgodzili się obejrzeć kompleksową strategię mediową. Prace w domu mediowym Zenith Media zostały doprowadzone do końca. Ustalono termin spotkania, na którym miał się pojawić prezes firmy i zdecydować, czy akceptuje propozycje Testardo Red Cell i Zenith Media. Tuż przed spotkaniem, jak informuje Leszczyński, na które stawiło się 6 osób z agencji i domu mediowego, Marta Majda-Miller zakomunikowała zgromadzonym, że prezes się spóźni, a w ogóle to chce tylko obejrzeć przygotowaną kreację. Nie pojawił się ostatecznie wcale, spotkanie przełożono na dzień następny, ale wówczas sytuacja dokładnie się powtórzyła, a prezes po prostu nie przybył. “Wtedy zdecydowaliśmy, że powinniśmy się wycofać – powiedział Leszczyński. – Jednak po rozmowie Pawła Niezgody [prezesa Testardo Red Cell – przyp. red.] z prezesami Avans zdecydowano się na podjęcie kolejnych działań”. Agencję poproszono o opracowanie layoutu gazetki Avans. “Miało to być zrobione “na wczoraj”, gazetka w nowej formie miała powstać w ciągu dwóch tygodni – mówi Leszczyński. – Kiedy po półtora tygodnia od wysłania naszej propozycji wciąż nikt się z nami nie skontaktował, odezwał się do nich CEO, a obecnie również creative director Paweł Niezgoda. Dowiedział się, że prezes nie jest już zainteresowany żadnym spotkaniem i nie życzy sobie oglądać jakiejkolwiek prezentacji”. Okazało się wówczas również, że Marta Majda-Miller już w firmie właściwie nie pracuje. “Dziwna była również sytuacja, kiedy sam zadzwoniłem i w obliczu takiego traktowania zespołu, który materiały przygotował, poprosiłem bardzo wyraźnie o ich wydanie. Jedyna osoba ze starego składu działu marketingu poinformowała mnie, że dopiero po 15 czerwca będzie w dziale marketingu osoba, która zdecyduje, czy w ogóle je nam wydadzą” – powiedział Leszczyński. Ze strony firmy Avans Tomasz Leśniewski, dyr. działu handlowego i działu marketingu, zapowiedział jedynie rozpisanie w połowie czerwca kolejnego przetargu reklamowo-mediowego. “Raczej nie będą do niego zaproszone te firmy, które już się nam prezentowały” – powiedział Leśniewski. Nie udało się ustalić powodów wcześniejszych zawirowań wokół procedury przetargowej. Przedstawiciele firmy Avans byli w chwili powstawania tej informacji nieuchwytni. W ub.r. wydatki reklamowe firmy Avans wyniosły 10,7 mln zł (Expert Monitor). Do sieci należy obecnie około 600 sklepów Avans funkcjonujących głównie w miastach do 100 tys. mieszkańców oraz dwa sklepy marki Mega Avans w Poznaniu i Warszawie. (AMS)