Kraj

Polsat kupuje TV4 i TV6 za 99 mln zł

Dzięki temu liczba kanałów Polsatu wzrośnie do 22 i zyska ok. 23,5-proc. udział w oglądalności i 25,3-proc. - w rynku reklamy.

Telewizja Polsat, należąca do Cyfrowego Polsatu (CP), podpisała z Karswell Ltd., kontrolowaną przez Zygmunta Solorza-Żaka, jednego z głównych udziałowców CP, umowę zakupu 100 proc. akcji spółki Polskie Media SA, nadawcy kanałów TV4 i TV6. Wartość transakcji to 99 mln zł.

Na przejęcie musi wyrazić zgodę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Karswell Ltd. jest 99,9-proc. właścicielem Polskich Mediów. Transakcja ma zostać sfinalizowana w lipcu br.

Polskie Media powstały w połowie lat 90. jako joint venture Solorza-Żaka i TVN-u. Od 2000 r. nadawały kanał telewizyjny TV4. Wraz z rozpoczęciem cyfryzacji naziemnej telewizji w maju 2011 r. uruchomiły drugi ogólnopolski kanał TV6.

Za ub.r. TV4 miał 2,7 proc. udziałów w oglądalności (SHR%, grupa 16-49, cała doba; źródło: NAM), TV6 zaś 0,2 proc.

Jesienią 2011 r. Karswell Ltd. odkupił od TVN-u 6,8 proc. akcji Polskich Mediów za 8 mln zł, co dało wycenę spółki na blisko 118 mln zł. Dlatego Cyfrowy Polsat kwotę 99 mln zł uznaje za ”godziwą”, co potwierdza zamówiony raport firmy doradczej KPMG.  

Polskie Media SA miały w ub.r. 76 mln zł przychodów (ok. 90 proc. stanowiły przychody reklamowe), o 5 mln zł więcej niż w 2011 r. Wypracowały 7 mln zł zysku EBITDA, o 2 mln zł mniej niż w 2011 r. Jak zaznacza Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu, wynik EBITDA obciążają koszty równoległego nadawania analogowego i cyfrowego TV4 i TV6. Analogowe nadawanie zakończy się w lipcu br. Z tego tytułu spodziewana tegoroczna EBITDA Polskich Mediów ma wynieść ”kilkanaście mln zł”. Polskie Media mają ok. 20 mln zł zadłużenia plus ok. 5 mln należności. Ubiegłoroczna strata netto wyniosła 4 mln zł i była dwukrotnie wyższa niż w 2011 r.

Od 2006 r. prezesem Polskich Mediów jest Piotr Fajks. Od 1993 do 2004 r. związany był z Telewizją Polsat (tworzył biuro reklamy, zajmował się zakupami programów i był dyrektorem programowym stacji). W latach 2004-2006 r. w Telewizji Polskiej (TVP), gdzie był dyrektorem Biura Współpracy Międzynarodowej i Handlu. Według prezesa CP nie należy spodziewać się rewolucji personalnych w Polskich Mediach.

Czas antenowy w TV4 i TV6 sprzedaje Polsat Media, czyli biuro reklamy Telewizji Polsat.  

– Grupa Polsat wraz z nowo nabytymi kanałami TV4 i TV6 miałaby w 2012 r. 23,5-procentowy udział w oglądalności, a jej udział w rynku reklamy wyniósłby 25,3 proc. – mówi Libicki.

Równolegle Cyfrowy Polsat zawarł umowę ze spółką Emitel o sprzedaży firmy RSTV SA zajmującej się radiodyfuzją (emisją sygnału naziemnej telewizji i radia). Dostanie za nią 45 mln zł, które w całości pójdą na przedpłatę kredytu (takie są warunku umów z bankami; Cyfrowy Polsat spłaca jeszcze 2,2 mld zł długu zaciągniętego na zakup Telewizji Polsat).

RSTV 60 proc. ubiegłorocznych przychodów miała z emisji sygnału kanałów Grupy Polsat, pozostałe 40 proc. zaś od pozostałych nadawców (m.in. Polskie Media, Telewizja Polska, TV Puls, Polskie Radio, Radio Zet, RMF FM, Radio Eska, Plus). Od nich (czyli od kontrahentów spoza grupy Polsat) w ub.r. uzyskała 4,5 mln zł EBITDA i to dało obecną wycenę spółki (10-krotność tej EBITDA).