Kraj

Agora notuje blisko 7-proc. spadek przychodów

Spadki w kategorii prasowej oraz kinowej miały istotny wpływ na wyniki spółki za I kwartał br.

Przychody Grupy Agora w I kw. 2013 r. wyniosły 261,8 mln zł i obniżyły się w stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku o 6,9 proc. Według przedstawicieli wydawnictwa wyniki odzwierciedlają trendy rynkowe: słabnącą gospodarkę powodującą spadek wydatków na reklamę, zmniejszenie sprzedaży dzienników i skurczenie się frekwencji w kinach. Przychody grupy ze sprzedaży reklam wyniosły 127,1 mln zł (spadek o 14,9 proc.), sprzedaży wydawnictw – 35,6 mln zł (spadek o 16,6 proc.), sprzedaży biletów do kin – 35,2 mln zł (spadek o 6,4 proc.), a pozostała sprzedaż wzrosła o 23,8 proc., do 63,9 mln zł.

W omawianym czasie przychody “Gazety Wyborczej” ze sprzedaży egzemplarzy wyniosły 26,7 mln zł (spadek o 9,8 proc.), a z reklam sięgnęły 36,3 mln zł (spadek o 28 proc.). Szacowany udział “Gazety” w wydatkach na reklamę wymiarową w dziennikach wyniósł prawie 36,5 proc. Bezpłatny dziennik “Metro” zarobił na reklamach 5,2 mln zł (spadek o 24,6 proc.), przy czym wpływy z ogłoszeń wymiarowych były niższe o 33,5 proc. Udział tytułu w wydatkach na reklamę w dziennikach wyniósł prawie 5 proc.

Przychody z działalności Heliosa wyniosły 61,2 mln zł i wzrosły o 13,8 proc. pomimo spadku frekwencji w kinach sieci, do blisko 2,1 mln widzów. Wzrost ten jest związany głównie z przychodami Next Film, spółki dystrybucji filmowej Heliosa, która wprowadziła do kin w lutym 2013 r. “Drogówkę” Wojciecha Smarzowskiego. Grupa AMS zarobiła  33,3 mln zł (o 7,5 proc. mniej). Segment Internet Agory zanotował 25,1 mln zł, w tym przychody z reklam internetowych wzrosły o 1 proc., do 19,7 mln zł. Przychody ze sprzedaży ogłoszeń w wortalach wyniosły 4 mln zł. Przychody segmentu radiowego  z reklam wyniosły 17,7 mln zł i obniżyły się o 5,9 proc. 

Czasopisma zarobiły 12 mln zł (spadek o 25 proc.), w tym sprzedaż wydawnictw wyniosła 5,5 mln zł, a przychody z reklam wyniosły 6,5 mln zł. 

W I kw. 2013 r. Agora sprzedała spółce Edipresse Polska “Poradnik Domowy”, a kupiła od tego wydawnictwa miesięcznik “Dom & Wnętrze”.

Według podsumowań spółki w I kw. 2013 r. wartość wydatków reklamowych w Polsce skurczyła się o ponad 7,5 proc. w porównaniu z I kw. 2012 r. Niespodziewanie duży spadek wydatków na reklamę odnotowała reklama zewnętrzna (prawie 17,5 proc.). Obecnie Agora szacuje, że wartość wydatków na reklamę zewnętrzną w Polsce zmniejszy się w 2013 r. o 7-10 proc. (poprzedni szacunek przewidywał spadek o 3-6 proc.). Pozostałe estymacje spółki dotyczące dynamiki wartości wydatków reklamowych w Polsce w 2013 r. w porównaniu z 2012 r. pozostają bez zmian: całkowite wydatki na reklamę obniżą się o 5-8 proc., wydatki na reklamę w dziennikach spadną o 22-25 proc., wydatki na reklamę w czasopismach będą niższe o 13-16 proc., wydatki na reklamę telewizyjną skurczą się o 7-10 proc., a na reklamę radiową o 4-7 proc. Wzrosną wydatki na reklamę kinową – o 1-3 proc., oraz na reklamę w internecie – o 2-5 proc.