Kraj

Fenix3 chce płacić za oglądanie reklam

Szczecińska firma testuje nowy system dotarcia z reklamą.

Firma Fenix3 uruchomiła w Szczecinie system, w ramach którego widzowie mają być wynagradzani za oglądanie reklam. Pomysł bazuje na włoskim rozwiązaniu, od którego firma wykupiła prawa licencyjne. 

Mechanizm polega na tym, że operator dzieli się z widzami wpływami od reklamodawców za czas reklamowy. Na koniec każdego miesiąca na bezpłatną kartę Visa Fenix3 wpływają środki uzyskane za obejrzane reklamy. W kwietniu 2013 r. było to średnio blisko 130 zł na gospodarstwo domowe, przy czym rekordowa wypłata wyniosła aż 681 zł. Wysokość kwoty zależy od czasu spędzonego przed telewizorem oraz liczby wyświetlonych reklam.

Reklamy emitowane w systemie można w każdej chwili wyłączyć lub włączyć, używając pilota od dekodera. Oglądany program nie jest przerywany, jak to się dzieje w przypadku standardowych bloków reklamowych, ale jedynie skalowany, tak aby wyświetliły się skiny reklamowe. Reklamodawca natomiast zyskuje możliwość reklamy w telewizji na każdym kanale, w cenie dotychczas nieosiągalnie niskiej, a przy tym z możliwością tak precyzyjnego targetowania, jakie dotychczas nie było dostępny w masowej telewizji.

Widz otrzymuje dekoder, który za pomocą łącza internetowego automatycznie skaluje ekran, a także potrafi co jakiś czas sprawdzić, czy co najmniej jedna osoba jest w zasięgu telewizora (nie można włączyć telewizji i wyjść). W początkowym okresie nowy system testowało 3 tys. gospodarstw domowych.

Od września 2013 będzie dostępna nowa wersja dekodera, który działa niezależnie od rodzaju transmisji stosowanego przez jakiegokolwiek nadawcę (drogą kablową, satelitarną, naziemną cyfrową, telefoniczną oraz w jakiejkolwiek innej formie). Pozwoli to – wraz z rozszerzeniem działalności na Warszawę i Poznań – na wzrost skali i liczby użytkowników jeszcze w 2013 roku. W roku 2014 Fenix3 chce objąć swoim zasięgiem kolejne miasta: Kraków, Wrocław, Łódź, Gdańsk, Lublin i Bydgoszcz.

Oprócz środków własnych firma planuje pozyskiwanie finansowania na dalszy rozwój z oferty publicznej tymczasowego współudziału w działalności, tj. przez przystępowanie partnerów zainteresowanych inwestowaniem kapitału wobec czasowego udziału w zysku brutto spółki. W przyszłym roku, po osiągnięciu progu rentowności (break even point), Fenix3 nie wyklucza debiutu na giełdzie.