M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Przychody marketingowe czołowych klubów wzrosły w ub.r. o 14,5 proc.

Maciej Burlikowski | 19 lipca 2013, 06:00

Z umów sponsorskich i reklamowych, sprzedaży gadżetów kluby rodzimej Ekstraklasy uzyskały 192 mln zł. Ze sprzedaży praw do transmisji meczów - 100 mln zł, a ze sprzedaży biletów - 61 mln zł. Tylko te pierwsze przychody wzrosły.

Firma doradcza Deloitte opublikowała kolejny raport nt. sytuacji finansowej czołowych polskich klubów piłkarskich. Po raz pierwszy wszystkie kluby ujawniły swoje dane. Łącznie kluby Ekstraklasy uzyskały w ub.r. 353 mln zł, nieznacznie (o 3 proc.) mniej niż w 2011 r. O 14,5 proc. - do 192 mln zł - wzrosły przychody, jakie kluby czerpały z umów sponsorskich i reklamowych, sprzedaży klubowych gadżetów. To ich najważniejsze źródło przychodów. Ze 126,5 do 100 mln zł spadły natomiast wpływy ze sprzedaży praw do transmisji telewizyjnych meczów ligowych. Natomiast wpływy ze sprzedaży biletów bezpośrednio na stadiony spadły z blisko 70 do 61 mln zł.

Najbogatszym klubem pozostaje Legia Warszawa, która zarobiła w ub.r. 66,4 mln zł, o 2,1 mln zł więcej niż rok wcześniej. Na drugim miejscu uplasowało się Zagłębie Lubin, które zarobiło w ub.r. 40,1 mln zł (+1,6 mln zł). Trzecie miejsce zajął Śląsk Wrocław z przychodami 36 mln zł (+8,1 mln zł). Na czwartym miejscu znalazła się Wisła Kraków z przychodami 31,5 mln zł. Biała Gwiazda straciła w ub.r. aż blisko 24 mln zł. Wisła w ub.r. nie zakwalifikowała się do europejskich pucharów, stąd tak duży spadek przychodów. Na kolejnych miejscach tego zestawienia uplasowały się: Lechia Gdańsk (23,8 mln zł), Ruch Chorzów (16,1 mln zł), Górnik Zabrze (15,4 mln zł) oraz Jagiellonia Białystok (13 mln zł). W sumie na 16 klubów Ekstraklasy 7 zwiększyło w ub.r. swoje przychody, a 9 straciło.

Analitycy Deloitte prognozują, że zbliżający się sezon Ekstraklasy (rusza 19 lipca) poprawi sytuację finansową klubów. Przede wszystkim zmieniono system rozgrywek, co zaowocuje większą liczbą meczów. Pod koniec marca br. Ekstraklasa podpisała także nową umowę o sprzedaży praw do transmisji meczów do końca sezonu 2014/15 z platformą satelitarną NC+ (Canal+ Cyfrowy i ITI Neovision), która - według analityków firmy doradczej - zwiększy wpływy klubów z tego tytułu o jedną dziesiątą. Z kolei pod koniec maja br. Ekstraklasa przedłużyła umowę ze sponsorem tytularnym - operatorem komórkowym T-Mobile Polska - także do końca sezonu 2014/15. Według przewidywań Deloitte nowe warunki pozwolą klubom zwiększyć przychody z tego tytułu aż o jedną czwartą.

Czytaj więcej na temat: , , ,