Kraj

Reklama napojów bezalkoholowych w Polsce lekko w górę

W porównaniu z ubiegłym rokiem producenci zwiększyli o 6 proc. wydatki.

Jak pokazuje raport domu mediowego Equinox przeprowadzony na podstawie analiz własnych oraz danych Kantar Media (wydatki podane w kwotach ratecard bez internetu), producenci nieco zwiększyli wydatki na reklamę napojów bezalkoholowych. Zdaniem analityków wzrost o 6 proc. do 410 mln zł mimo spowolnienia gospodarczego może oznaczać pierwsze symptomy odbicia na rynku reklamowym.
Największe zmiany widoczne są wśród producentów napojów niegazowanych i gazowanych – dynamika wydatków reklamowych wzrosła tu o 38 proc. i 32 proc. Producenci wody i napojów dla dzieci ograniczają jednak wydatki.
W pierwszym półroczu tego roku na pierwszej pozycji znajdują się napoje gazowane (117 mln zł) z 29-proc. udziałem. Napoje gazowane mogą również pochwalić się 32-proc. dynamiką wydatków reklamowych rok do roku. Analitycy wiążą to z pojawieniem się silnego gracza – Tymbarku (Maspex), który w tym roku m.in. wszedł w segment napojów gazowanych, ale również znacznie zwiększył aktywność w mediach. Tym samym zmotywował konkurencję do zwiększonych inwestycji w reklamę.
Na drugim miejscu – spadając z pozycji lidera – znalazła się woda mineralna z 22-proc. udziałem. Woda mineralna po raz pierwszy w historii trzech lat nie przekroczyła w wydatkach 100 mln zł (88 mln zł) i odnotowała 24-proc. spadek w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Ostatnia lokata na podium należy do napojów niegazowanych, które odnotowały najwyższą dynamikę wzrostu wydatków (38 proc.) do poziomu 71,5 mln zł. Zdaniem analityków Equinoksa ma to zaznaczać prozdrowotny trend w diecie Polaków. Energetyki uplasowały się na czwartym miejscu ze zwiększeniem wydatków o ponad 10 mln zł (56,7 mln).
Na czele najsilniej reklamowanych marek w kategorii napojów gazowanych znajduje się Coca-Cola, ale z wydatkami zmniejszonymi o jedną trzecią w stosunku do ubiegłego roku. Miejsce wicelidera zajmuje Pepsi z wydatkami ponaddwukrotnie mniejszymi od Coli. Na trzeciej pozycji z budżetem ponad 8 mln zł pierwsza marka pochodzenia polskiego Hoop Cola firmy Kofola. Trzy kolejne marki Schweppes, Fanta i Tymbark z budżetami od 5 do 6 mln zł starają się konkurować z liderami segmentu na poziomie kilkakrotnie niższym. Na pozycji nr 7 znalazła się marka wylaunchowana w tym roku przez firmę Zbyszko 3 Cytryny z budżetem 5 mln zł. 
Liderem na rynku reklamy wody jest Cisowianka z kampanią z Monicą Bellucci, ale z wydatkami niższymi niż w ubiegłym roku o 5 mln zł. Żywiec Zdrój i Kropla Beskidu zajmują drugie i trzecie miejsce w rankingu wydatków.  Żywiec Zdrój zredukował wydatki aż o 14 mln zł. Pierwsze trzy marki odpowiadają za 41 proc. całościowych wydatków kategorii. Mocno wsparła reklamowo swój brand Staropolanka (prawie 8 mln zł), największą redukcją charakteryzuje się Dobrowianka – ponadtrzykrotny spadek do 2,8 mln zł).
Na podium napojów niegazowanych są trzy marki z wydatkami ponad 10 mln zł. W tym roku kategorię zdominował Tymbark z budżetem 30 mln zł. Nestea zwiększyła swój budżet o 5 mln w porównaniu z rokiem ubiegłym i zajęła drugie miejsce. Na trzecim miejscu znalazła się wylaunchowana marka Roko (ponad 11 mln zł). Poza podium pozostaje Frugo i Lipton (ponad 4-krotny spadek wydatków).
Spadek wydatków po raz trzeci odnotowuje kategoria napojów dla dzieci. Nadal najbardziej reklamowany jest Kubuś (1 mln zł więcej niż rok wcześniej). Drugie miejsce należy do Horteksu (wydatki na poziomie 2,5 mln zł, spadek ponaddwukrotny w stosunku do roku ubiegłego.