Kraj

Przychody TP SA o 8 proc. w dół

W minionym kwartale największy w kraju operator telekomunikacyjny miał przychody niższe o 276 mln zł niż rok wcześniej.

Przychody Telekomunikacji Polskiej SA, posługującej się marką Orange Polska, w III kwartale br. wyniosły niespełna 3,2 mld zł i były o 7,9 proc. niższe niż w analogicznym kwartale 2012 r. (3,47 mld zł). Operator tłumaczy to wpływem regulacji krajowych (obniżenie stawek MTR przez Urząd Komunikacji Elektronicznej) i europejskich (obniżka stawek roamingowych przez Komisję Europejską). Orange Polska szacuje, że te regulacje w skali roku będą go kosztowały ok. 190 mln zł przychodów (157 mln zł z tytułu MTR i 33 mln zł z tytułu stawek roamingowych UE).

Przychody Orange z telefonii komórkowej w minionym kwartale wyniosły niespełna 1,55 mld zł i były o blisko 11 proc. niższe niż w analogicznym okresie ub.r. (1,74 mld zł). Na koniec września liczba użytkowników telefonii komórkowej wyniosła 15,1 mln, w tym 7 mln abonentów (postpaid), z których 2,4 mln to klienci biznesowi. W ciągu roku przybyło 176 tys. abonentów indywidualnych, ale operator stracił 18 tys. klientów biznesowych. Liczba użytkowników ofert na kartę (prepaid) wzrosła o 209 tys.

Na koniec września br. Orange Polska obsługiwał 1,12 tys. użytkowników mobilnego internetu (w ciągu roku przybyło ich 213 tys.).

Operator podał, że 3,6 mln jego klientów ma smartfony.

Przychody z usług stacjonarnych operatora wyniosły w III kw. br. 1,5 mld zł i były o 6,9 proc. niższe niż rok temu (1,61 mld zł).

ARPU (średni przychód od pojedynczego klienta) z usług mobilnych w ciągu roku spadło o 5,2 proc. (z 32,5 do 30,8 zł), a z usług stacjonarnych (internet i telewizja) wzrosło o 7 proc. (z 56,5 do 60,5 zł). To dzięki temu, że klienci Orange wybierają coraz wyższe opcje internetu (większe szybkości) i pakiety usług łączonych (internet z telewizją). Na koniec września br. Orange Polska obsługiwał 4,82 mln użytkowników telefonii stacjonarnej (w ciągu roku ubyło ich 373 tys.), 2,3 mln użytkowników stacjonarnego internetu (w ciągu roku ubyło ich 33 tys.) i 702 tys. odbiorców telewizji (w ciągu roku przybyło ich 7 tys.). 333 tys. klientów operatora korzysta z pakietów trzech usług (stacjonarny internet, telewizja i VoIP).