Kraj

Raport IGRZ wykazał diametralne różnice z danymi Media Watch

Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej (IGRZ) opublikowała pierwszy raport o wielkości sprzedaży firm reklamy zewnętrznej w roku 2003. Według zebranych informacji...

Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej (IGRZ) opublikowała pierwszy raport o wielkości sprzedaży firm reklamy zewnętrznej w roku 2003. Według zebranych informacji ogólna kwota wydatków w tym medium wyniosła 318,8 mln zł. Jest to wielkość rzeczywista uwzględniająca wszystkie rabaty i prowizje. “Kwota ta jest bliska estymacjom przeprowadzonym przez dom mediowy Starlink i prawie o 50 proc. niższa od danych zebranych przez firmę monitoringową Media Watch. Ta ostatnia raportowała wielkość wydatków za 2003 r. w kwocie ok. 566,3 mln zł” – mówi Lech Kaczoń, prezydent IGRZ. Swoje dane udostępniły wszystkie firmy “pierwszej piątki”: AMS SA, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Ströer Polska oraz Town and City II SA. Raport zawiera ponadto dane firm: Gigaboard Polska, Mini Media/Publiprox oraz Business Consulting. Według IGRZ obejmuje on ponad 96 proc. polskiego rynku reklamy zewnętrznej. Pod względem wielkości wpływów najlepszy był drugi kwartał 2003 roku (98,0 mln zł), co potwierdza znaną już od lat tendencję, że reklama zewnętrzna najczęściej wykorzystywana jest przez reklamodawców późną wiosną (kwiecień, maj, czerwiec). Kolejne okresy to: czwarty kwartał (87,5 mln zł), trzeci kwartał (77,2 mln zł) oraz pierwszy kwartał (55,8 mln zł). Zdaniem Kaczonia wynik letnich miesięcy wakacyjnych świadczy jednoznacznie o fakcie, że reklama zewnętrzna nie zna “przerw reklamowych”. Biorąc pod uwagę wydatki w poszczególnych sektorach, najwięcej wydano na reklamę: rozrywki i kultury – 19,40 proc., sprzedaży – 18,77 proc., telekomunikacji – 17,24 proc., żywności – 16,14 proc. i motoryzacji i transportu – 8,17 proc. Wraz z sektorem finanse i marketing (5,34 proc.) stanowią one 85,06 proc. rynku reklamy zewnętrznej. Tendencję wzrostową wykazuje również sektor odzież i obuwie (3,09 proc.). Analizując wydatki na reklamę zewnętrzną w poszczególnych kategoriach produktów, pierwszoplanową rolę odgrywają “sieci handlowe, hipermarkety oraz galerie handlowe” (16,05 proc.). Na dalszych miejscach uplasowały się: systemy telefonii komórkowej – 11,22 proc., gazety codzienne – 8,20 proc., piwo – 6,36 proc. i samochody – 5,36 proc. (JP)