Kraj

UOKiK karze BPH i Citibank

Urząd wytknął bankom, że wzory umów pożyczek sprawiały, iż klienci musieli godzić się, by bank samodzielnie mógł ściągać od nich pieniądze.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył na dwa banki – Bank BPH i Bank Handlowy (Citi Handlowy) – kary finansowe za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Chodziło o to, że we wzorach umów o kredyty konsumenckie zawierały one klauzule, zgodnie z którymi konsumenci wyrażali zgodę, by banki samodzielnie pobierały pieniądze z ich rachunków (Bank BPH) lub wręcz bezpośrednio od pracodawcy. W ten sposób Bank Handlowy zastrzegał sobie możliwość automatycznego ściągania rat pożyczki. Natomiast Bank BPH zabezpieczał spłaty przeterminowanego zadłużenia. Oświadczenia te były nieodwołalne i miały wygasać dopiero po całkowitej spłacie zobowiązań.
Według urzędu oświadczenie woli, które znajduje się w wielostronicowym wzorcu umownym, można łatwo przeoczyć. Bank powinien umożliwić konsumentowi udzielenie wyraźnej i świadomej zgody na dysponowanie swoimi pieniędzmi, wyodrębniając oświadczenie w tej sprawie z treści wzorca umowy.

UOKiK nałożył na BPH 2,85 mln zł kary, a na Bank Handlowy 912 tys. zł. BPH już odwołał się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.