Kraj

Browary wydają więcej na reklamę, choć odnotowują spadki sprzedaży

Wydatki reklamowe branży piwowarskiej w I półroczu 2004 r. zamknęły się kwotą 147,3 mln zł, podczas gdy w takim samym...

Wydatki reklamowe branży piwowarskiej w I półroczu 2004 r. zamknęły się kwotą 147,3 mln zł, podczas gdy w takim samym okresie 2003 r. browary wydały na reklamę 98 mln zł (Expert Monitor). “Także w szacunkach dotyczących kwot netto widać wyraźny wzrost nakładów na reklamę producentów piwa w tym roku w porównaniu z rokiem poprzednim. Czerwiec bieżącego roku pod względem ratingów wyemitowanych przez browary w telewizji był rekordowy w całej historii tej branży w Polsce” – mówi Marcin Wiącek, account director w domu mediowym Starcom. Według szacunków netto na podstawie danych Expert Monitora i Media Watch w pierwszych pięciu miesiącach 2004 r. browary wydały na reklamę 64 mln zł, a w analogicznym okresie ub.r. 40,7 mln zł. Tymczasem na wczorajszej konferencji prasowej Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego (ZPPP) podano, że po raz pierwszy od wielu lat branża piwna odnotowała spadek sprzedaży piwa. W II kwartale 2004 r. w porównaniu z takim samym okresem 2003 r. producenci piwa sprzedali go o 2,66 proc. mniej. Najbardziej ucierpiała HoReCa. Według Danuty Gut, dyrektora biura zarządu ZPPP, przyczyn spadku sprzedaży piwa w Polsce należy upatrywać przede wszystkim w nie najlepszej pogodzie. Gut powiedziała również, że wbrew wcześniejszym przewidywaniom na półkach polskich sklepów nie przybyło piw zachodnich marek, które po zniesieniu ceł są bardziej konkurencyjne cenowo niż dotychczas. “Nie jesteśmy natomiast w stanie zweryfikować, ile piwa Polacy przywożą z krajów Unii prywatnie” – powiedziała Gut. Dodała także, że średnia cena piwa produkowanego w Polsce pomimo wysokich obciążeń akcyzowych stale maleje. ZPPP jest obecnie na wstępnym etapie przygotowywania kolejnej edycji społecznej kampanii reklamowej przypominającej właścicielom sklepów o zakazie sprzedaży piwa nieletnim. Ostatnio kampania na ten temat miała miejsce jesienią ub.r. i wówczas przygotowały ją agencje Marketing & Communications Consultants – strategia, Opus B – kreacja, oraz Media Group – planowanie mediów. Jak powiedziała Gut, wszystko wskazuje na to, że współpraca z dotychczasowymi agencjami będzie kontynuowana. (PR)