Kraj

IAB i Lewiatan wystosowały list otwarty do Ministra Sprawiedliwości

Stanowisko wskazuje na postanowienia, które mogą w sposób negatywny wpłynąć na działalność oraz rozwój przedsiębiorców internetowych w Polsce.

W związku z prowadzonymi w Sejmie RP pracami nad rządowym projektem “Ustawy o prawach konsumenta”, która ma stanowić implementację do krajowego porządku prawnego dyrektywy, Związek Pracodawców Branży Internetowej “IAB Polska” wraz z Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych “Lewiatan” wystosowali do Ministra Sprawiedliwości stanowisko w formie listu otwartego, wskazując na postanowienia, które mogą w sposób negatywny wpłynąć na działalność oraz rozwój przedsiębiorców internetowych w Polsce.

W liście czytamy m.in., że w projekcie wprowadzono przepisy, w myśl których oświadczenie konsumenta o zawarciu jakiejkolwiek umowy przez telefon jest skuteczne tylko wtedy, jeżeli zostało utrwalone na papierze lub na innym nośniku trwałym po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy. W praktyce oznacza to, że w razie zawierania umów przez telefon konsument jest zmuszony, poza przeprowadzeniem odbytej rozmowy, przesłać przedsiębiorcy wydrukowaną oraz podpisaną przez siebie umowę i dopiero po jej doręczeniu będzie można oczekiwać przesłania towaru lub rozpoczęcia świadczenia usługi. Wprowadzenie takich przepisów może sprawić, że przedsiębiorcy zrezygnują z zawierania umów przez telefon, w wyniku czego może dojść do utraty miejsc pracy w call center. 

List został wysłany również do Ministra Administracji i Cyfryzacji, prezes UOKiK, Przewodniczącego Podkomisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o prawach konsumenta, do firm członkowskich IAB Polska oraz do członków Konfederacji Lewiatan.