Kraj

Sprzedaż bezpośrednia wzrosła o 4 proc. w 2013 roku

Kosmetyki wciąż najpopularniejszą kategorią w tym kanale sprzedaży.

W 2013 roku sprzedaż netto całego sektora sprzedaży bezpośredniej wyniosła 2,775 mld zł, co stanowi 4-proc. wzrost w stosunku do roku 2012, wynika z danych Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej. Liczba osób współpracujących z przedsiębiorstwami sprzedaży bezpośredniej wzrosła do 900 tys. Łączna liczba zamówień wyniosła ok. 38 mln, z czego 95 proc. zostało zrealizowanych w sprzedaży indywidualnej, a tylko 5 proc. w sprzedaży grupowej podczas prezentacji organizowanych na życzenie i w domach konsumentów.
 
Wzrost sprzedaży rozłożył się na sześć kategorii produktowych, nieznacznie zmieniając ich udział w rynku w stosunku do roku 2012. Od kilku już lat najpopularniejszą kategorię stanowią kosmetyki z 74-proc. udziałem. Na kolejnych pozycjach uplasowały się: AGD (6 proc.), suplementy diety (9 proc.), odzież i akcesoria (9 proc.) oraz usługi (1 proc.). W tegorocznych danych pojawiła się nowa kategoria produktowa – chemia gospodarcza, odnotowując wartość na poziomie 1-proc. udziału w rynku.
 
Zasadniczy profil sprzedawcy nie uległ zmianie – nadal główną grupę stanowią kobiety – 88 proc. ogółu sprzedawców bezpośrednich (wzrost o 5 proc. w stosunku do 2012 r.). Zmalał natomiast  z 17 proc. do 12 proc. odsetek mężczyzn zaangażowanych w sprzedaż bezpośrednią.