M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

PZU kupuje Link4 za 90 mln euro

Maciej Burlikowski | 22 kwietnia 2014, 06:00

Polski ubezpieczyciel kupi też od brytyjskiego RSA firmy ubezpieczeniowe na Litwie i Łotwie - tamtejszych liderów, a także w Estonii. Za nie zapłaci 270 mln euro.

Największa polska firma ubezpieczeniowa Grupa PZU kupi od brytyjskiej Royal & Sun Alliance Insurance plc (RSA) towarzystwo ubezpieczeniowe Link4. Zapłaci za nie 90 mln euro. Jednocześnie PZU kupi też od RSA jej spółki ubezpieczeniowe na Litwie (Lietuvos Draudimas), Łotwie (AAS Balta) oraz w Estonii (Codan Forsikring). Spółki litewska i łotewska to liderzy tamtejszych rynków. Za te trzy firmy  w krajach bałtyckich PZU zapłaci RSA 270 mln euro, czyli łącznie na zakupy wyda 360 mln euro (1,51 mld zł).

Link4 działa w Polsce od początku 2003 r. Był pierwszym towarzystwem ubezpieczeniowym, które sprzedawało polisy w systemie direct, czyli przez telefon i internet. RSA kupiło Link4 od poprzednich udziałowców w połowie 2009 r.

W ub.r. Link4 zebrało 372,6 mln zł składek, o 15 proc. więcej niż w 2012 r. Wynik techniczny na działalności ubezpieczeniowej wyniósł 11,2 mln zł na plusie (rok wcześniej było to 4 mln zł straty, a w 2011 r. strata wyniosła 30 mln zł). Zysk brutto w 2013 r. wyniósł 30 mln zł, blisko dwukrotnie więcej niż w 2012 r. (15,1 mln zł). Zysk netto wyniósł w ub.r. 23,6 mln zł, o ponad połowę więcej niż rok wcześniej (15,1 mln zł). Według sprawozdania na koniec 2012 r. straty Link4 z lat ubiegłych wynosiły 246,6 mln zł.

Od 2010 r. szefem marketingu Link4 w randze członka zarządu jest Marcin Niewiadomski, który wcześniej pracował w Providencie i Kredyt Banku.

Link4 jest jednym z najaktywniejszych reklamowo ubezpieczycieli na naszym rynku. Obecnie współpracuje z agencją reklamową Brasil i agencjami mediowymi Starcom oraz Sales & More.

- Marka Link4 w portfolio PZU pozwoli na skierowanie oferty ubezpieczeniowej adresowanej do innych klientów, niż ma to miejsce w przypadku PZU. Udział w rynku graczy specjalizujących się w ofercie direct w ciągu ostatnich 5 lat zwiększył się dwuipółkrotnie. Budowanie nowej marki od podstaw byłoby trudne, kosztowne, długotrwałe i obarczone ryzykiem. Ta akwizycja pozwoli Grupie PZU na udział we wzroście segmentu direct, w oparciu o znaną wśród Polaków markę. Dzięki temu będziemy liderem rynku ubezpieczeń sprzedawanych w tradycyjnym modelu agencyjnym oraz coraz bardziej popularnym modelu direct - mówi Andrzej Klesyk, prezes PZU.

PZU zebrało w ub.r. 16,48 mld zł składek, o 1,4 proc. więcej niż rok wcześniej, i wypracowało 3,29 mld zł zysku netto (rok wcześniej: 3,25 mld zł).

Szefową biura marketingu PZU jest Marta Życińska. Ubezpieczyciel współpracuje reklamowo m.in. z DDB Warszawa, VML Poland oraz Starlinkiem.

Kupowane przez PZU aktywa RSA w krajach bałtyckich na koniec ub.r. warte były ok. 309 mln euro, a łączny zysk brutto tych trzech spółek wyniósł w zeszłym roku ok. 18 mln euro.

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , , , , , , , , , ,