M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

KRRiT: 50 tys. zł kary dla Orange Sport i 30 tys. zł dla Radia Maryja

Maciej Burlikowski | 30 kwietnia 2014, 06:00

Telewizyjny nadawca wyemitował reklamę piwa przed 20.00, rozgłośnia nadawała zaś "ukryty przekaz handlowy"

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT) nałożyła kary: 50 tys. zł na firmę telekomunikacyjną Orange Polska, nadawcę kanału sportowego Orange Sport, i 30 tys. zł na Warszawską Prowincję Redemptorystów - nadawcę Radia Maryja.

Kanał sportowy naraził się na zarzuty KRRiT, gdyż 6 października 2013 r. o godz. 19:54 wyemitował reklamę jednej z marek piwa. Tymczasem ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zabrania emisji reklam piwa w telewizji od 6.00 rano do 20.00 wieczorem. KRRiT podkreśla, że w przypadku Orange Polska naruszenie przepisów było szczególnie naganne, gdyż ”Orange Sport jest programem wyspecjalizowanym w tematyce sportowej, która w odczuciu społecznym kojarzona jest z propagowaniem zdrowego trybu życia”. Jednocześnie Rada wskazała, że nie zastosowała najwyższej możliwej kary, gdyż był to pierwszy tego typu udowodniony nadawcy przypadek, a Orange wdrożył nowe procedury mające wykluczyć tego typu zdarzenia w przyszłości.

Z kolei w przypadku Radia Maryja chodziło o tzw. ukryty przekaz reklamowy. KRRiT wskazuje, że 20 września 2013 r. na antenie radia dwukrotnie (w godz. 7.00-9.00 i 20.00-22.00) zostało wyemitowane wystąpienie o. Tadeusza Rydzyka, które - zdaniem KRRiT - zawierało ”sformułowania o zabarwieniu promocyjnym, których celem było osiągnięcie przez nadawcę skutku reklamowego”. Taki przekaz powinien być wyraźnie wyodrębniony w programie i oznaczony w sposób niebudzący wątpliwości, iż jest reklamą i nie pochodzi od nadawcy. KRRiT wskazuje także, że oceniając stopień szkodliwości, uwzględniono fakt, że Radio Maryja ma status nadawcy społecznego. Rada podkreśliła, że pomimo wezwań do zaniechania działań naruszających prawo oraz dotychczas wymierzonych kar nadawca nie zaniechał tego typu przekazów, a jego działanie w tym zakresie ”nabiera charakteru powtarzalnego”.

Czytaj więcej na temat: , , , , ,