Kraj

Rośnie sprzedaż hiszpańskich oliwek

W pierwszych siedmiu miesiącach światowa konsumpcja oliwek wzrosła o 13 proc.

Rośnie sprzedaż hiszpańskich oliwek
Światowa konsumpcja hiszpańskich oliwek w pierwszych siedmiu miesiącach 2014 r. zwiększyła się o 13 proc. w stosunku do analogicznego okresu ub.r. Także w Polsce hiszpańskie oliwki cieszą się coraz większą popularnością. W 2013 r. na polskie stoły trafiło 9200 ton oliwek z Hiszpanii, z czego najwięcej pochodziło z Andaluzji.
Globalna produkcja owoców drzewa oliwnego wynosi ok. 1 mln 700 tys. ton rocznie, z czego aż 32,4 proc. stanowią oliwki hiszpańskie. Na przestrzeni ostatnich pięciu lat średnia roczna produkcja hiszpańskich oliwek wyniosła aż 517 000 ton, co stanowi 75 proc. produkcji oliwek w Europie.
Zgodnie z danymi International Olive Oil Council (IOOC) Hiszpania zdecydowanie dystansuje się
od pozostałych światowych graczy rynku oliwek stołowych: Turcji odpowiadającej za 12 proc. eksportu, Syrii z udziałem rzędu 11 proc. oraz Grecji skupiającej 6 proc. zagranicznej sprzedaży. Prawie 40 proc. produkcji hiszpańskich oliwek absorbuje rynek krajowy, natomiast pozostałe 60 proc. przeznaczane jest na eksport. Główne rynki zbytu hiszpańskich oliwek to kraje Unii Europejskiej (41 proc.), Stany Zjednoczone, Kanada i Porto Rico (29 proc.) oraz kraje Europy Wschodniej (14 proc.).

Z roku na rok Polacy kupują coraz więcej oliwek stołowych, a niemal 90 proc. ich importu pochodzi właśnie z Hiszpanii. Polska zajmuje 11. pozycję na liście kierunków eksportowych hiszpańskich oliwek, z udziałem sięgającym 2 proc., co oznacza, że w 2013 r. na polskie stoły trafiło 9200 ton oliwek z Hiszpanii.