M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Po pierwszym półroczu br. reklama online przekroczyła 1,25 mld zł

Maciej Florek | 22 października 2014, 06:00

Największy udział w wydatkach na reklamę internetową notuje branża motoryzacyjna - wynika z nowego opracowania IAB AdEx.

Według badania IAB AdEx, realizowanego przez PwC, w pierwszym półroczu 2014 r. wartość cyfrowej reklamy w Polsce przekroczyła 1,25 mld zł. Wydatki na reklamę online wzrosły o 5,7 proc. względem analogicznego okresu poprzedniego roku, co przekłada się na dodatkowe 67 mln zł. Prawie połowę tej wartości wypracowała reklama graficzna – będąca wciąż liderem wartości i dynamiki – głównie dzięki wideo online i reklamie mobilnej, które wciąż notują najwyższe wzrosty.

Biorąc pod uwagę podstawowy podział reklam internetowych, trzy największe formaty zanotowały wzrosty na dość zbliżonym poziomie, czwarty zaliczył zaś minimalny spadek. Najważniejszym kanałem jest nadal reklama graficzna, która utrzymała 43 proc. udziału, rosnąc w tempie 6,3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Display zawdzięcza duży wzrost przede wszystkim wideo online (28 proc. wzrostu r./r.), które rośnie najszybciej w formacie in-stream (41 proc. r./r.). Reklama w urządzeniach mobilnych – choć jej wartość nominalna jest wciąż na stosunkowo niskim poziomie – odpowiada za 10 proc. wzrostu wartości reklamy graficznej. Klasyczne formaty display, które pod względem wartości w zeszłym roku właściwie zatrzymały się w miejscu, w pierwszym półroczu 2014 r. także notują kilkuprocentowe wzrosty.

Na kolejnym miejscu wciąż plasuje się marketing w wyszukiwarkach. Format ten utrzymał 37 proc. udziału dzięki dynamice na poziomie 5,8 proc. rok do roku. Na dalszych pozycjach znalazły się ogłoszenia (15 proc. udziału) oraz e-mail (5 proc. tortu reklamowego online).

Patrząc na udział wydatków poszczególnych branż, najwięcej pieniędzy na kampanie internetowe przeznaczył sektor motoryzacyjny (18 proc.), finansowy (13 proc.) i handlowy (9 proc.). Największe dynamiki wydatków odnotowały: odzież i dodatki (+59 proc.), chemia gospodarcza (+19 proc.) oraz napoje i alkohole (+16 proc.).

Czytaj więcej na temat: