M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Po trzech kwartałach reklama telewizyjna odnotowała ponad 6-proc. wzrost

Maciej Florek | 7 listopada 2014, 06:00

Starlink podsumowuje sytuację na rynku reklamy telewizyjnej.

Reklama telewizyjna odnotowała ponad 6-proc. wzrost i ma za sobą udane trzy kwartały. Wielkość rynku telewizyjnego Starlink wycenia na 2 mld 661 mln zł, uwzględniając wszystkie formy reklamy.

Od lipca do września br. telewizja zyskała 9,5 proc. przychodów, tj. 65,7 mln zł, a w ciągu trzech kwartałów 2014 r. przychody stacji wzrosły o 6,3 proc., tj. niemal 157 mln zł, wliczając w to przychody ze sponsoringu i lokowania produktu. Na ożywienie w reklamie telewizyjnej wpłynęły głównie zwiększone wydatki branży farmaceutycznej, a także sektora handlowego. Oznaką ożywienia na rynku reklamy TV jest również wzrost wydatków na reklamę firm telekomunikacyjnych oraz finansowych - czyli sektorów, które w pozostałych mediach zmniejszyły wydatki reklamowe.

Rynek reklamy spotowej po trzech kwartałach wzrósł o 6,2 proc., czyli o niemal 140,8 mln zł. Wzrost ten w różnym stopniu rozłożył się na poszczególne kategorie stacji telewizyjnych. Fragmentaryzacja widowni i wzrosty oglądalności tematycznych stacji dostępnych na multipleksach cyfrowej telewizji naziemnej przyczyniają się do spadku liczby GRP w stacjach top 4 o 4,5 proc. Pozostałe stacje obecne na multipleksach wygenerowały 26,5 proc. więcej GRP. Łącznie w trzech kwartałach 2014 r. liczba ratingów we wszystkich monitorowanych kanałach wzrosła o 5,9 proc.

Od stycznia do września cztery główne stacje straciły łącznie -3,5 proc. przychodów ze sprzedaży spotów. Biorąc pod uwagę całość przychodów z reklamy i sprzedaży specjalnej spadek ten sięgnął -2,6 proc. i został złagodzony przez znaczny wzrost wydatków na sponsoring i lokowanie produktu. O 30 proc. wzrosły przychody ze spotów pozostałych stacji emitowanych na multipleksach naziemnej telewizji cyfrowej. Udział tych stacji w rynku reklamy TV w okresie trzech kwartałów przekroczył 16,1 proc. wobec niecałych 13,2 proc. w analogicznym okresie ubiegłego roku.    

Czytaj więcej na temat: