M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Value Media: wydatki na reklamę samochodów wzrosły o 10 proc.

Piotr Machul | 9 grudnia 2014, 06:00

Telewizja to wciąż najważniejsze medium dla tej branży, ale najdynamiczniej rosną wydatki w internecie - wynika z raportu.

Wydatki reklamowe sektora samochodów osobowych w ciągu pierwszych 8 miesięcy br. wzrosły o ponad 10 proc. w porównaniu z takim samym okresem roku 2013 – wynika z raportu Value Media. Od stycznia do końca sierpnia br. łączne wydatki marek motoryzacyjnych wynosiły cennikowo 958 mln zł. Katalizatorem wzrostu był internet. Bez uwzględnienia tego medium budżety reklamowe byłyby o blisko 5 proc. niższe.
Eksperci Value Media zwracają uwagę, że popyt na polskim rynku motoryzacyjnym jest mocno powiązany z prawodawstwem. Od stycznia 2014 r. Ministerstwo Finansów wprowadziło możliwość odliczenia połowy podatku VAT od zakupu oraz drugiej połowy od kosztów eksploatacyjnych przez przedsiębiorstwa wykorzystujące w swoich firmach samochody osobowe. Zaowocowało to wzmożonymi działaniami reklamodawców w I kwartale (wydatki były wyższe o ponad 100 mln zł (+28 proc.) vs. I kwartał 2013 r.
Wydatki reklamowe w kolejnych miesiącach – od kwietnia do lipca br. – były w zasadzie odwzorowaniem zeszłorocznych trendów. Jedynie sierpniowe budżety okazały się o ponad 30 mln zł niższe niż w 2013 r.

Tegorocznym liderem wydatków jest Skoda Auto, której budżet reklamowy wyniósł ponad 91 mln zł, dzięki czemu udział w wydatkach reklamowych tego klienta wzrósł z 8 do 9,5 proc. Zeszłoroczny lider, Toyota, odnotował 8-proc. wzrost, co jednak nie wystarczyło, by obronić pierwszą pozycję. Ostatnie miejsce na podium pierwszej trójki należy do Volkswagena, który z budżetem wynoszącym ponad 61 mln zł ma 6,4 proc. udziału w wydatkach branży. Czołowa trójka reklamodawców ma zatem 24,6 proc. udziału, 1,3 pkt proc. więcej niż przed rokiem.

Producenci samochodów najwięcej na reklamę wydają w telewizji (blisko 361 mln zł, to prawie 40 proc. udziałów w całkowitych wydatkach). Wyraźną tendencją jest przesuwanie wydatków z prasy codziennej (-64 proc.) do internetu, na który marketerzy przeznaczają w tym roku o 56 proc. więcej niż w poprzednim (335,9 mln zł). Kolejnym wygranym tegorocznego rozdania jest radio ze wzrostem r./r. wynoszącym 29 proc. Na przegranej pozycji znajduje się kino i outdoor, które tracą po 38 proc. udziału, oraz magazyny ze stratą 27 proc. względem 2013 r. Eksperci Value Media przewidują, że do końca roku internet może zdetronizować telewizję. Uważają także, że istnieje spora szansa na utrzymanie dwucyfrowej stopy wzrostu zarówno w tym, jak i przyszłym roku.

Czytaj więcej na temat: , , ,