Kraj

Reklama NC+ naruszyła normy Kodeksu Etyki Reklamy

Przedstawiciele operatora platformy w odwołaniu podkreślili, że w przygotowanej kampanii Multiroom nie było elementów zachęcających do wielożeństwa.

Reklama, która została zgłoszona do Komisji Etyki Reklamy, dotyczy usługi Multiroom na platformie NC+ w kontekście mistrzostw świata w piłce nożnej. Głównym bohaterem jest mężczyzna pochodzący z kultury arabskiej i jego żony. Była emitowana od 18 maja do 22 czerwca br.

– Reklama sugeruje, że każdy mężczyzna marzy o wielożeństwie i oglądaniu mundialu, podczas gdy jego żony zajmują się gotowaniem, wychowywaniem dzieci czy ćwiczeniami. Powiela stereotypy dotyczące płci, sugerując, że każdy mężczyzna i żadna kobieta nie interesuje się piłką nożną. Ponadto przedstawia w stereotypowym i prześmiewczym świetle kulturę arabską – czytamy w treści jednej ze skargi.

Przedstawiciele operatora platformy w odwołaniu podkreślili, że w przygotowanej kampanii Multiroom nie było elementów zachęcających do wielożeństwa ani naśmiewających się z niego. W pastiszowy sposób wykorzystano jedynie element kilku żon do prezentacji rozwiązań technologicznych oferowanych przez spółkę.

W opinii zespołu orzekającego reklama narusza dobre obyczaje i nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej. Reklama wykorzystuje wizerunek kobiet w sposób niezgodny z normami obyczajowymi. Według Zespołu Orzekającego, przedmiotowe traktowanie kobiet, na równi z telewizorem, jest działaniem dyskryminującym kobiety. Zdaniem Zespołu Orzekającego reklama narusza art. 4 Kodeksu Etyki Reklamy. Zespół Orzekający wziął pod uwagę, że reklama jest utrzymana w konwencji żartu, ale pomimo to uznał, że reklama utrwala negatywne stereotypy.