M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Adrian Gruszecki z plakatem "Ławka" zwycięża w 15. konkursie Galerii Plakatu AMS

Katarzyna Kacprzak | 23 grudnia 2014, 06:00

Nagrodzone plakaty w styczniu 2015 r. pojawią się w kampanii outdoorowej na przystankach w całej Polsce.

W 15. konkursie Galerii Plakatu AMS zorganizowanym pod hasłem "Przestrzeń wspólna - przestrzeń niczyja?" zwyciężył Adrian Gruszecki, student III roku Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zadaniem uczestników konkursu było zaprojektowanie plakatu, który będzie głosem w dyskusji na temat przestrzeni publicznej.

 - Dlaczego ten plakat? Bo to dobry pomysł, inteligentnie sformułowany komunikat oraz prosta forma i odpowiedni graficzny język - mówi Janusz Górski, profesor ASP w Gdańsku, kurator konkursu. - Wybraliśmy projekt, który oparty jest na dobrym pomyśle. Metalowe kolce, którymi okleja się gzymsy i wnęki budynków, żeby ochronić je przed odchodami gołębi, zostały przytwierdzone do ławki. Ławki zwykłej, jakich wiele w parkach i na skwerach. Tylko te monstrualne kolce kłują nas w oczy. Autor plakatu nie wyjaśnia, kto i dlaczego je przytwierdził. Może zrobił to nazbyt gorliwy administrator, by ochronić ławkę przed zniszczeniem, a może ławka przeznaczona jest wyłącznie dla wybranej grupy użytkowników i jest to sposób na odpędzenie od niej bezdomnych. Brak wyraźnej tezy to druga zaleta tego projektu. Dobry plakat społeczny nie powinien wskazywać jedynego słusznego rozwiązania, nie może być propagandową agitką. Nikt z nas nie lubi być do czegoś przymuszany, nawet jeżeli zgadza się z apelem. Dlatego najlepsze plakaty społeczne ograniczają się do przedstawienia problemu, zachęcają do myślenia, do zadawania pytań i samodzielnego szukania rozwiązań. Trzecią ważną zaletą pracy jest jej lapidarność. Nagrodzony plakat nie potrzebuje ani jednego słowa komentarza i jest tak prosty i czytelny, że odbiorca może poznać jego treść w kilka sekund - wyjaśnia Janusz Górski.

Do konkursu zgłoszono 530 projektów. Oprócz nagrody głównej przyznano pięć wyróżnień. Nagrodzone plakaty w styczniu 2015 r. pojawią się w kampanii outdoorowej na przystankach w całej Polsce. Oprócz głosowania jurorów finałowi konkursu towarzyszy głosowanie internautów, które rozpoczyna się 23 grudnia 2014. Wyniki głosowania online zostaną ogłoszone 15 stycznia 2015 r.