Poczta Polska chwali się, że w minionym roku sprzedaż prasy egzemplarzowej w jej placówkach wzrosła o 11 proc., pomimo trendu spadkowego na rynku prasy. Tłumaczy, że to efekt zmiany modelu sprzedaży, a w szczególności sposobu ekspozycji prasy w placówkach.
W ubiegłym roku Poczta Polska sprzedała kilkadziesiąt milionów egzemplarzy prasy w placówkach. Obecnie działa w nich 280 tzw. samoobsługowych stref handlu (jak na zdj.) umieszczonych w salach obsługi klientów. W 2015 roku Poczta planuje uruchomienie w placówkach kolejnych 140 samoobsługowych stref. Docelowo do 2020 r. ma działać około tysiąca stref handlowych. A to oznacza dalsze wzrosty sprzedaży prasy.
– W tych placówkach, w których są już strefy, obserwujemy bardzo wyraźny wzrost sprzedaży. Klienci postrzegają taki model jako wygodniejszy niż sprzedaż „zza okienka”. Podobne rozwiązania stosują także poczty zachodnie – mówi Edyta Rusińska, dyrektor biura rozwoju działalności handlowej w Poczcie Polskiej.
Dodatkowym czynnikiem mającym wpływ na sprzedaż gazet w placówkach jest wyposażenie placówek w stojaki do ekspozycji prasy. Rozszerzono również gamę tytułów, w tym o prasę zagraniczną (placówki przygraniczne – Niemcy, pas nadmorski). Sprzedażą prasy zajmują się także listonosze.
Poczta Polska konsekwentnie rozwija segment sprzedaży detalicznej w placówkach pocztowych. Przychody z tej działalności będą w perspektywie kilku lat stanowić istotny element całkowitego obrotu Poczty z usług listowych, paczkowych, logistycznych, cyfrowych i bankowo-ubezpieczeniowych.