M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Startują mobilne płatności Blik. Cele są ambitne

Maciej Burlikowski | 10 lutego 2015, 06:00

Wdrożenie wspólnego standardu płatności telefonami komórkowymi zapowiada co najmniej 15 banków. Planują wspólne zgromadzenie budżetu reklamowego. Duża kampania launchowa jednak prawdopodobnie dopiero po wakacjach.

Polski Standard Płatności (PSP), spółka powołana przez sześć banków: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski i mBank (d. BRE Bank) pod auspicjami największego z nich, czyli PKO BP, w celu wdrożenia wspólnego standardu mobilnych płatności, ogłosiła wczoraj, że system jest gotowy i banki mogą już oferować swoim klientom jego funkcjonalności. Na początek telefonem komórkowym zapłacimy w wybranych sklepach i punktach usługowych (tam gdzie terminale płatnicze obsługuje eService, należący do PKO BP), podejmiemy gotówkę z bankomatów (należących do tych banków) i zapłacimy za zakupy w internecie (płatności poprzez Dotpay i PayPro, czyli Przelewy24 – w sumie w ok. 5 tys. e-sklepów).

Do sześciu banków założycieli niebawem ma dołączyć kolejnych dziewięć banków, które albo podpisały już umowy o współpracy, albo listy intencyjne w tej sprawie: BNP Paribas Bank Polska (niebawem BGŻ BNP Paribas), Credit Agricole, Eurobank, Getin Noble Bank, Idea Bank, NeoBank, a także banki spółdzielcze: SK Bank oraz SGB Bank (grupa ponad 200 banków spółdzielczych).

– Od początku założeniem było, że ma to być system otwarty, w którym nie będzie finansowej bariery wejścia nawet dla mniejszych banków. Co więcej, bankom, które nie mają swoich platform bankowości mobilnej, zaoferujemy gotową aplikację – mówi Adam Malicki, prezes spółki PSP.

Na początek płatności poprzez system Blik można realizować w ok. 20 tys. punktów. Jednak udziałowcy postawili przed PSP ambitne cele: do końca br. liczba punktów akceptujących standard ma wynieść 258 tys. (200 tys. terminali POS w sklepach, ok. 15 tys. mobilnych terminali mPOS, 10 tys. kas fiskalnych, 8 tys. bankomatów i 25 tys. e-sklepów).

Jak wyliczają przedstawiciele PSP, już na starcie potencjalna liczba użytkowników Blika to ok. 1 mln osób (tylu klientów sześciu banków – założycieli korzysta z ich aplikacji bankowości mobilnej).

Kolejnym krokiem rozwoju systemu Blik ma być m.in. udostępnienie natychmiastowych przelewów nawet drobnych kwot ”z telefonu na telefon” (bez konieczności podawania numeru konta, nadawca i odbiorca przelewu muszą być użytkownikami Blik).

Wszyscy udziałowcy PSP w równej mierze składają się na budżet marketingowo-reklamowy. W pierwszym etapie marka i funkcjonalności Blik będą reklamowane w internecie i samodzielnie przez banki do swoich klientów. Planowana jest ”duża” kampania reklamowa. Wystartuje ona jednak najprawdopodobniej dopiero po wakacjach – warunkiem jest uzyskanie odpowiednio dużej liczby punktów, w których płatności telefonem z aplikacją Blik będą możliwe (trwają negocjacje m.in. z siecią bankomatów Euronet oraz z dużymi sieciami handlowymi). Jacek Klukowski, dyrektor marketingu w PSP, nie ujawnia, jakiej wysokości budżetem reklamowym firma będzie dysponować. Jak już informowaliśmy, przygotowaniem działań reklamowych dla marki Blik zajmują się: agencja reklamowa Change Integrated i dom mediowy Starcom.

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,