Kraj

Streetcom: kobiety kupują dla siebie i dla panów

Agencja marketingu rekomendacji przebadała 41 tys. osób ze swojej społeczności. Analiza miała na celu zbadanie aktualnych zachowań konsumentów podczas zakupów.

Agencja Streetcom postanowiła przekonać się, co aktualnie kobiety i mężczyźni myślą o zakupach. Jakie produkty i usługi wybierają, o czym rozmawiają i jak postrzegają siebie w kontekście zakupów. Badanie przeprowadzono za pomocą ankiety internetowej.

Na podstawie analizy wyróżniono pięć typów konsumenta: fanatyk, chłodny pragmatyk, skazaniec, zestresowany oraz wybredny. Jak się okazało zestresowani to niemal wyłącznie mężczyźni. 16 proc. z nich boi się, że to, co kupią, nie będzie odpowiadało ich bliskim i woleliby, żeby zakupami zajmował się ktoś inny. Również mężczyźni częściej należą do typu skazańców, czyli osób, które nie lubią zakupów i traktują je jak zło konieczne. Natomiast 47 proc. badanych kobiet to typ fanatycznego konsumenta, który uwielbia zakupy. Ponad połowa mężczyzn oraz 44 proc. kobiet uznało, że zakupy zajmują zbyt dużo czasu, to obowiązek jak każdy inny, ale są takie, które sprawiają przyjemność. 

Stereotypowo “kobiece” kategorie zakupowe, czyli baby care, chemia domowa i żywność, pozostają w dalszym ciągu kobiece. Ponad 81 proc. badanych pań podejmuje decyzję w tych dziedzinach samodzielnie, natomiast prawie 62 proc. mężczyzn, konsultuje się ze swoimi partnerkami. Chemię domową samodzielnie wybiera co trzeci mężczyzna, a zakupy spożywcze robi 44 proc. ankietowanych. Zgodnie z oczekiwaniami świat baby care należy do kobiet. Jednak co piąty tata przynajmniej raz na jakiś czas wybiera się na takie zakupy bez partnerki i bez sporządzonej przez nią listy zakupowej.
“Męskie” kategorie zakupowe to obszar, w którym aktywnym graczem są również kobiety. Ich rola jest najwyraźniej większa niż chcą przyznać panowie. Zaledwie 9 proc. kobiet deklaruje, że nie uczestniczyło w zakupie ostatniego samochodu, aż 82 proc. odpowiedziało, że decyzje w tej kwestii podejmowane są wspólnie, to samo tyczy się sprzętu RTV. 87 proc. badanych, wskazało, że ma głos przy podejmowaniu decyzji zakupowych, które wcześniej należały głównie do panów.
Badanie obala stereotyp, w którym to kobiety bez opamiętania rozmawiają o zakupach, a mężczyźni debatują o ważniejszych tematach. Okazało się, że zarówno mężczyźni, jak i kobiety rozmawiają, radzą się siebie nawzajem i rekomendują w podobnym stopniu. Aż 82 proc. kobiet i 81 proc. mężczyzn doradziło w ostatnim czasie zakup produktu czy usługi, a ponad 90 proc. respondentów zapytała o radę przed planowanymi zakupami.