M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Aukcje i sklepy online dominują wśród internautów

Maciej Florek | 24 marca 2015, 06:00

Polscy internauci kupują online średnio raz w miesiącu lub rzadziej, przy czym najczęściej w portalach aukcyjnych. Takie są wnioski z badania domu mediowego Mindshare.

Osoby robiące zakupy online korzystają z tej formy średnio raz w miesiącu, najchętniej wybierając aukcje internetowe – korzystanie z nich deklarowało aż 92 proc. respondentów, w drugiej kolejności odwiedzane są sklepy online (kupuje tam 74 proc. badanych), najmniejszą popularnością cieszą się zaś zakupy grupowe (35 proc). W internecie kupujemy najczęściej produkty o wyższej wartości, np. odzież i obuwie, zabawki i artykuły dla dzieci, kosmetyki i perfumy, a także sprzęt RTV/AGD i komputerowy – wynika z badania "Zakupy w internecie" zrealizowanego przez Mindshare Polska. 

Produkty te dostępne są online w atrakcyjniejszej cenie niż w sklepach tradycyjnych, nie musimy ich też mieć od razu, dlatego chętniej poczekamy na dostawę. Postawieni jednak przed wyborem online versus offline większość produktów internauci chcieliby kupować właśnie online, np. filmy, muzykę, gry (74 proc.), zabawki i akcesoria dla dzieci (70 proc.), bilety na samolot lub pociąg (68 proc.), bilety na koncert lub do teatru (67 proc.) czy książki, e-booki i audiobooki (66 proc.).

Zakupy w internecie robimy głównie za pomocą komputera stacjonarnego lub laptopa (93 proc.). Wykorzystanie w online shoppingu urządzeń mobilnych nadal nie jest zbyt powszechne (19 proc.), ale biorąc pod uwagę rosnącą popularność smartfonów czy tabletów, można oczekiwać, że m-commerce również będzie zyskiwał na znaczeniu w codziennym życiu konsumentów. Szczególny potencjał tego kanału sprzedaży możemy zaobserwować wśród mężczyzn, uczniów i studentów (w wieku 15-24) oraz mieszkańców dużych miast, czyli grup celowych charakteryzujących się większą otwartością na nowe technologie.

Poszukując informacji o produktach internauci najczęściej korzystają ze stron producentów lub porównywarek cen, ale także z forów internetowych. Przykładem może być zakup sprzętu RTV/AGD ‒ aż 44 proc. badanych powołało się na porównywarki cen jako główne źródła wiedzy o produkcie, 39 proc. wskazywało na strony producentów, a 24 proc. na fora internetowe. Efekt ROPO (research online, purchase offline) najbardziej widoczny jest w kategoriach RTV/AGD oraz meble i dekoracje. Pomimo że duża część badanych preferuje płatności przelewem, to nadal silną pozycję nawet w tym kanale sprzedaży zajmuje gotówka – 39 proc. respondentów korzysta z zapłaty za pobraniem u kuriera.

Badanie "Zakupy w internecie" zostało przeprowadzone metodą CAWI (computer assisted web interviews), tj. internetowych ankiet komputerowych. Próba badawcza to ponad 500 użytkowników internetu w wieku 16-54, którzy zrobili zakupy online w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Badanie zostało zrealizowane w listopadzie 2014 r.

Czytaj więcej na temat: