Kraj

Rzecznik praw dziecka protestuje przeciw reklamie wina

W związku z projektem zmian w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi dopuszczających reklamowanie wina (pisaliśmy o tym...

W związku z projektem zmian w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi dopuszczających reklamowanie wina (pisaliśmy o tym w DS “MMP” z 30.08.2004) głos zabrał rzecznik praw dziecka. W oficjalnym wystąpieniu skierowanym do przewodniczących sejmowych komisji zdrowia oraz kultury i środków przekazu prosi o ponowne rozważenie zasadności liberalizacji ograniczeń w zakresie reklamy i promocji napojów alkoholowych, a także przeanalizowanie możliwości całkowitego zakazu ich reklamowania i promocji. Zdaniem rzecznika młodzież poddawana jest bardzo agresywnym, starannie przygotowanym i niestety bardzo skutecznym działaniom promującym picie alkoholu. Badania rynkowe dowodzą – podaje rzecznik – że wzrost spożycia alkoholu w przedziale wiekowym od 15. do 19. roku życia stanowi podstawowe źródło wysokich zysków w branży, a straty ekonomiczne związane z piciem alkoholu są w Polsce pięciokrotnie wyższe od wpływów fiskalnych z rynku alkoholowego. Projekt zakłada dopuszczenie reklamy wina z takimi samymi ograniczeniami jak w wypadku piwa. Nowelizacja ustawy “antyalkoholowej” ma na celu dostowanie jej zapisów do regulacji obowiązujących w Unii Europejskiej. (TO)