Kraj

Bank Pocztowy może pójść na giełdę

PKO BP, jego mniejszościowy akcjonariusz, wreszcie zgodził się na zmniejszenie zaangażowania. Bank ma ściśle współpracować z Pocztą.

%7B%22width%22%3A418%2C%20%22height%22%3A250%2C%20%22allowfullscreen%22%3A%22true%22%2C%20%22allowscriptaccess%22%3A%22always%22%2C%20%22wmode%22%3A%22transparent%22%2C%20%22type%22%3A%22application%2Fx-shockwave-flash%22%2C%20%22src%22%3A%22http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fv%2F8JfKK36TkyM%22%7D
Po długim okresie przepychanek pomiędzy akcjonariuszami Banku Pocztowego, czyli Pocztą Polską, która ma 75 proc. akcji minus 1 głos, i bankiem PKO BP, który ma 25 proc. plus 1 głos, wreszcie doszło do porozumienia. PKO BP zgodził się zmniejszyć zaangażowanie w Bank Pocztowy. Jeszcze w ub.r. prezes Zbigniew Jagiełło składał Poczcie Polskiej ofertę odkupienia Pocztowego. Ta była jednak niechętna, a wręcz zrewanżowała się kontrofertą. Klincz pomiędzy udziałowcami działał na niekorzyść Banku Pocztowego. Co oczywiste, wchłonięciu przez PKO BP był też niechętny management Pocztowego.

Teraz bank ma zostać dokapitalizowany sumą 200 mln zł. Poszuka też pieniędzy na giełdzie. PKO BP zgodził się na publiczną ofertę jego akcji, co więcej, zapowiedział, że gdy dojdzie ona do skutku, to może sprzedać jedną trzecią posiadanego pakietu. Pocztowy miałby wejść na giełdę jeszcze w tym roku. Bank ma ściśle współpracować z Pocztą Polską – będzie się koncentrował na klientach mieszkających w miejscowościach do 50 tys. mieszkańców, z dochodami poniżej 3 tys. zł. Razem z Pocztą chce dotrzeć do ponad 20 mln potencjalnych klientów mieszkających poza dużymi miastami..

Obecnie obsługuje on ok. 1,4 mln klientów. W myśl przyjętej strategii rozwoju na lata 2015-2018 za cztery lata chciałby obsługiwać ich 2,3 mln.

– W perspektywie tej strategii chcemy przekonać do swoich usług ponad 900 tys. nowych klientów, by Bank Pocztowy obsługiwał 2,3 mln osób. Stawiamy też na kredyty gotówkowe i zakładamy zwiększenie ich salda powyżej 4 mld zł – mówi Szymon Midera, od początku br. prezes Banku Pocztowego, wcześniej przez sześć lat wiceprezes odpowiedzialny za marketing i rozwój.

W zeszłym roku nowe rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe otwarło w Banku Pocztowym 240 tys. osób. Na kontach w banku klienci zdeponowali 6,5 mld zł środków, czyli o ponad 4,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Na koniec roku saldo kredytów banku wyniosło 5,3 mld zł. W 2014 r. bank wypracował najwyższy w swojej historii zysk netto na poziomie 43,6 mln zł, o 21 proc. większy niż w 2013 r.

Do tej pory Bank Pocztowy był raczej niewielkim graczem, jeśli chodzi o wydatki reklamowe. Pracują dla niego agencje Ambasada BC, Amigos Media i Effective Media.